Харківська театральна резиденція. Як працює диригент? - Накипіло
Події

Харківська театральна резиденція. Як працює диригент?

Гітарист і диригент Сергій Горкуша вперше бере участь у Харківській театральній резиденції, яка була підтримана Українським культурним фондом. Протягом декількох місяців музикант разом із композиторкою, драматургом, режисером і артистами створить новий формат п'єси Моріса Метерлінка «Синій птах».


«Накипіло» продовжує знайомити вас з учасниками проекту.

Далі — пряма мова Сергія Горкуші.

Як ви стали диригентом?

Спочатку я отримав диплом магістра у Харківському національному університеті мистецтв імені Івана Котляревського як гітарист. Згодом здобув освіту оперно-симфонічного диригента під керівництвом народного артиста України, професора Анатолія Калабухіна. Можна сказати, що сьогодні у мене дві професії, адже наявність другого диплому не перекреслює перший.

Обов'язково вміти грати на якомусь інструменті, щоб стати диригентом?

На мою думку, так. Усе-таки оркестр — це надзвичайно складний інструмент. Диригент у першу чергу має внутрішньо програти те, що виконуватиме оркестр. Фактично перед тим, як він вийде за диригентський пульт, уже має скластися виконавська концепція.

Основна робота починається навіть до диригентського пульту: вибудова того, як усе має бути організовано, які повинні бути взаємовідносини між партіями. Це все відбувається за партитурою, за фортепіано, і лише потім настає етап репетицій.

Чи можна провести концерт без диригентської палички?

Можна пошуткувати, що паличка — то такий предмет, яким диригент має бити по голові оркестрантів, щоб ті грали (сміється).

Я інколи беру паличку, інколи нею не користуюсь. Для мене важливішою є енергія, яка передається зсередини через руки, щоби вона не мала жодних перешкод.

Звернемося до історії диригентської школи: спочатку в диригента була величезна баттута. Він стояв лицем до публіки й спиною до оркестру, відстукуючи темп. Тоді відомої в наші часи палички взагалі не було.

Сьогодні хорові диригенти паличкою не користуються. Руки, погляд, вираз обличчя, корпус — у нас уже є багато інструментів. Іноді достатньо навіть погляду, щоби передати характер звучання. А паличка — це лише доповнення, яке не завжди має бути.

Gorkusha.00 03 36 30.Still004 e1567677652105

Оркестр може зіграти без диригента?

Усе досить відносно. Якщо за інструментами сидять першокласні музиканти, так. Ансамблі такі є, але великих оркестрів — немає. Щоб зіграти без диригента, знадобиться більша кількість репетицій.

А що означають ваші рухи руками?

Наприклад, що стосується темпу: як правило, за це відповідає права рука. Нею ми рахуємо такт, котрий розділяється на долі. Робота руками залежить від ситуації та від того, що саме диригент має на меті відтворити й почути. Усе залежить від його розуміння нотного тексту.

Диригент — це така собі розшифровочна машина. Інформація, яка безпосередньо міститься в нотах, неповна. Треба докласти свій досвід, розуміння стилю тієї чи іншої епохи, особливості композиторського почерку.

Що зараз відбувається у Харківській театральній резиденції?

Проект надає широкі можливості для творчості. В нашій команді — класна композиторка Юлія Філіпська, котра зараз дописує музичну частину вистави. Що стосується моєї ролі у проекті, то диригент виступає музичним керівником.

Часто композитори, диригенти та режисери знаходяться в різних епохах, а у нас є шанс створювати абсолютно новий продукт. Не хочеться розкривати всі таємниці, але на публіку чекає декілька цікавих, на мій погляд, сюрпризів. Це буде мікс і балету, і драматичної гри акторів, і опери — тобто, синтез таких жанрів, які раніше вкрай рідко поєднувались.

Хотілося б, щоби ми започаткували кооперацію творчих персон із різних сторін, незалежно від того, хто і де знаходиться. Цього руху в Україні мені не вистачало, а наш проект заповнив цю нестачу.

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

Оперативні та перевірені новини з Харкова