В харківських медіа після виборів поменшало маніпуляцій - Накипело
События

В харківських медіа після виборів поменшало маніпуляцій

З 1 до 5 листопада в десяти найпопулярніших харківських медіа й телеканалах експерти INFOCRIME Kharkiv зафіксували 46 маніпуляцій у перевірених 1 706 новинах. Це майже вдвічі менше, ніж було зафіксовано у попередній період моніторингу  —  тоді експерти виявили 78 маніпуляцій.

23 маніпуляції були присвячена місцевій політиці. Зокрема на користь кандидата в мери Ігоря Терехова вийшло сім відеосюжетів з ознаками замовности. Про те, як добре, що більшість виборців проголосувала за Терехова, у «джинсових» сюжетах телеканалу «Харьковские известия» розповідали представники різних національностей, педагоги, керівники заводів, військові, науковці, бізнесмени, представники ветеранських організацій і звичайні харків’яни на вулицях.

Також в ефірі цього ж телеканалу «Харьковские известия» вийшов компліментарний сюжет про плани Терехова з розвитку Харкова та «філософію» чиновника, «виражену в його стратегії розвитку міста». Характерно, що в цих сюжетах не було ані згадки про можливі фальсифікації результатів голосування на користь Ігоря Терехова в Харкові, про які повідомили спостерігачі мережі спостереження за виборами «ОПОРА».

А ось де згадується «ОПОРА»  —  так це в іншому сюжеті телеканалу «Харьковские известия» про харківські вибори. У ньому представник іншої організації, «Комітету виборців України», Михайло Камчатний заявляє: вибори в Харкові пройшли без суттєвих порушень, результат Терехова передбачували соцопитування, а «ОПОРА» незрозуміло чому оскаржує в судах можливі порушення. Також Камчатний зауважує, що «для самой “ОПОРЫ” это могут быть имиджевые риски, потому что они, получается, вписались за “ОПЗЖ”».

У сюжеті немає позіції «ОПОРИ» з приводу цієї заяви. Ба більше:  як нам повідомив координатор спостереження «ОПОРИ» за виборами у Харківській області Микола Зінченко, представники телеканалу «Харьковские известия», який випустив сюжет, не зверталися до нього з проханням прокоментувати заяви Камчатного. Це може бути ознакою маніпуляційного використання експертів, які представляють лише одну сторону, і порушувати журналістські стандарти балансу думок і повноти інформації.

Опонентам Терехова на виборах також була присвячена низка «джинсових» публікацій на сайті видання «Вечерний Харьков». Кандидати в мери Дмитро Марінін, Михайло Добкін, Аліна Мустафаєва та Денис Ярославський виступали у статтях з емоційними заявами з приводу можливих фальсифікацій на виборах. У статтях не наводились позиції офіційних органів  —  наприклад, міської ТВК, не залучалися для коментарів експерти, а фокус був зміщений на вимоги справедливості від конкретних політиків.

Окрім політичної «джинси», експерти зафіксували на сайтах медіа «Город Х», «Статус Кво» та Kharkiv 2day десять випадків комерційної реклами, яка не була промаркована. «Джинса» виходила на користь «Київстару», «ДТЭК Нафтогазу», Аdidas, Smart Energy, дитячого театру, «Харківгаззбуту», «Харківбленерго», «Фокстроту» , BORISSTUDIO і VOVK.

Також експерти зафіксували на сайті «Вечерний Харьков» два випадки емоційно забарвленої лексики в заголовках, які не були цитатами. В одному матеріалі журналісти «Вечернего Харькова» називають винуватицю ДТП «мажоркою», в іншому  —  невідомих, що розбили лавку на зупинці автобусу, називають «неадекватами». Така лексика, тим більше винесена в заголовок, може маніпулювати увагою читачів  —  щоби вони замість фактажу новини сприймали її емоційну частину.

*До вибірки потрапили усі матеріали десяти інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів  —  «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екснардепа та кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради й кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екснардепа Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екскандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу  —  з 1 до 5 листопада 2021 року.

Читайте більше новин про маніпуляції, фейки та «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook.

«Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ та у справах Співдружності націй Великої Британії».

ПОДПИШИТЕСЬ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПЕЛО, чтобы быть в курсе свежих новостей.

ПОДПИШИТЕСЬ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПЕЛО

В случае массовых потасовок на улицах города мы вас оповестим

X