Світло від Світличної та міської влади в харківських ЗМІ

Інститут масової інформації промоніторив газети та онлайн медіа та виявив, як далеко поширюються передруки заяв та новин від офіційних установ (паркетні матеріали), також як зросла кількість замовних статтей (джинси) у найпопулярніших медіа області.

Результат моніторингу проглядався ще до початку – комунальні медіа або ті, чиї власники належать до владних кіл, пишуть багато статей про владу, в тому числі компліментарних. Проте як найпопулярніші ЗМІ залежать від текстів прес-служб, все ж здивувало.

У тижневий моніторинг у травні увійшли чотири газети та три онлайн-медіа. Кількість новин про місцеву владу, з яких про очільницю області та мера, і короткий опис ЗМІ:

  • Комунальна газета “Харьковские известия”, котру важко купити у місті, і яка реформується дуже поволі. Усього 10 матеріалів про владу, позитивні згадки губернатора – в двох статтях, Генадія Кернеса — в одній;
  • Видання “Слобідський край”, зі співзасновників якої облрада Харківщини прийняла рішення про вихід у 2016 році. Усього 10 матеріалів про владу, з яких 3 – позитивні згадки голови ОДА;
  • Газета “Сегодня”, яка двічі на тиждень випускає регіональний випуск і належить холдингу Рината Ахметова, мала 3 матеріали про місцевих держуправлінців, два з яких з ознаками джинси чи паркету та згадками мера та голови ОДА;
  • Друковане видання “Вечірній Харків”, яке виходить тричі на тиждень і є активом екс-губернатора Євгена Кушнарьова, випустила 21 статтю про керівництво та чиновників міста та області, з яких одна компліментарна стосувалась губернатора;
  • Городской дозор, який належить до медіа міського голови, опублікував 35 новин про владу, з них 10 були паркетом чи джинсою і стосувалися мера чи очільницю області;
  • 057.ua, який працює за франшизою, опублікував 8 новин про місцеву владу, з яких дві про голову обладміністрації мають джинсові чи паркетні ознаки, а один матеріал (тест, якого вже немає на сайті) – містив критику міського голови.
  • Статус-кво, який належить прихильникам партії “БПП”, у стрічці мав 17 новин про владу, з яких 8 – це згадки про голову ОДА у позитивному контексті з ознаками джинси чи паркету. Про місцеву владу в позитивному ключі ЗМІ статей не було.

Світлична, яка промовляє до всіх

Тим, що провладні ЗМІ пишуть позитивно про своїх власників чи політиків, з якими співпрацюють, важко здивувати. Одначе тепер можна сказати, що рекорд побила керівниця ХОДА Юлія Світлична: одна новина з її цитатою з мінімальними змінами по тексту пройшли в усіх 7 ЗМІ, які моніторив ІМІ (Харьковщина возглавила рейтинг социально-экономического развития областей). Однак ще 4 новин знову ж таки без змін вийшли у 3-6 медіа. Зокрема, без додаткових даних і практично слово в слово писали про рішення сесії облради про відновлення будівель в Балаклії.

Про цю сесію вийшла велика стаття в газеті “Слобідський край”, у якій сесію розбирали детальніше, але не без компліментарності:“Не оминули своєю увагою депутати й питання стану доріг на Харківщині.  Щоб виправити ситуацію, депутатський корпус затвердив Програму розвитку дорожньої інфраструктури”, – пише автор.

Далі у тексті зазначення величезної суми та характеристику доріг, що “мають вкрай поганий стан” з розмитим описом (який становить слабку цінність для читача, а тільки займає місце) та переліку доріг (що дійсно цікаво).

У цьому ж розділі – цитати голови облради про нові експериментальні шляхи фінансування та цитати керівника Служби автодоріг, у якій він вказує, що брав до увагу укази та доручення Президента та губернатора (що більше схоже на нав’язливу позитивну характеристику керівництва країни та області).

До речі, згадувати очільницю обладмінстрації місцеві чиновники дуже люблять. Інше питання чому ЗМІ це також пускають до себе на сторінки (SQ: Под Харьковом появится 220-метровая скважина).

У Городском дозоре та Статус-кво активно тиражували анонси та звіти з ознаками джинси чи паркету про проведення першого фестивалю “Дзеркальний струмінь” на якому виступали музиканти, котрі закінчували харківські ВИШі, але переїхали з міста. Захід проводився під патронатом голови ОДА.

Голова облради Сергій Чернов також виступав головним ньюзмейкером у статтях. У “Слобідському краї” вийшла стаття з його цитатою, у якій йшлося про його участь у профільній конфренції, що присвячена  енергоефективності. Згадати про нього знайшлося місце в матеріалі цієї ж газети про будівництво планетарію у Краснограді, на фото до статті він також був посеред дітей та дорослих.  

Міська рада: говорити аби не мовчати

За цей тиждень про міського голову традиційно було мало новин. Остання тенденція така, що Генадій Кернес мало з’являється на публіці і майже не є ньюзмейкером. Натомість його заступник Ігор Терехов (Игорь Терехов поздравил выпускников Харьковской гимназии №163 с праздником Последнего звонка), чиновники міськадміністрації (цитат директор Департаменту жилого господарства  В Харькове появится кладбище домашних животных)  та очільники райадміністарцій (стаття про зустріч з Максимом Мусеєвим “Будущее города – в надежных руках” в Харьковских известиях) вільно розповідають про свої наміри та заходи зі шпальт традиційно провладних медіа у статтях з ознаками джинси чи паркету.Мусеев публікує джинсу чи паркет

За моніторинговий тиждень лише раз “Харьковские известия” та Городской дозор згадали про мера у контекті його візиту на свято останього дзвоника (Геннадий Кернес на празднике «Последнего звонка»: Я вижу в выпускниках будущее Харькова). Натомість у новинах Городского дозора вийшло найбільше новин про дії влади – 35. У переліку: новини від депутатів “Відродження”  і на додачу новина про те, як відбувається реконструкція паркової зони, з якої роблять центр велоспорту (новина з 6 речень, однієї цитати чиновника  і однієї фото, на якій бачимо довгий дерев’яний забор, за яким має бути якась ремонтна активність).


Те, що ЗМІ фокусуються на якійсь одній сфері життя Харкова в принципі немає нічого поганого. Газета, що поширюється на усю область, дійсно має розповідати і транслювати рішення сесій та ініціативи депутатів облради. А новинарні інтернет-медіа направду мають оперативно хоч і коротко розповідати про ремонти та інші події у місті.

Тільки читач цих медіа наразі бачить інформацію здебільшого незбалансовано і, головне, іноді канцеляритною, “паркетною”, тобто незрозумілою мовою. Матеріали про владу в медіа потрібні, проте без фокусування на іменах чи на лідерах, бо їх роль це здебільшого координувати дії підрозділів і контролювати ключові процеси, а не відвідувати культурні заходи чи спілкуватися з людьми на святах. Іншими словами, більшість “паркетних” публікацій виглядають більше ніж як чергова згадка про чиновника, аніж як суспільно-важлива новина. А від більшості цитат з простими істинами можна відмовитися на користь додакових фактів, довідок, думок активістів чи експертів.

Матеріал підготовано в рамках Українського медійного проекту (У-Медіа), що виконується міжнародною неурядовою організацією «Інтерньюс» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

ещё по теме:

Посвідки замало: як довести правоохоронцям, що ти журналіст

Правозахисники перевірили прокурорів і суддів

Бан в facebook на замовлення

Митинг памяти Павла Шеремета. Фоторепортаж

Як і навіщо працюють англомовні регіональні медіа

опубликовано

10 июля 2017

текст

Світлана Охович

фото

Архів Світлани Охович

просмотров

878

поделиться

[js-disqus]

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: