Місцеві вибори в Харкові відбудуться 31 жовтня, проте замовні матеріали на користь потенційних кандидатів вже з’явилися. Про це свідчить моніторинг ІМІ п’яти місцевих медіа — Об'єктив, SQ, 057.ua, Вечерний Харьков, ВГороде.Харьков, проведений 5-9 липня 2021 року.
Якщо у травневому дослідженні лише 0,4% матеріалів мали замовний політичний характер (три з 825 новин), наразі цей показник збільшився втричі і становить 1,4% (10 зі 720). Ще один матеріал був неналежним чином промаркований.
Агітація
При цьому 70% таких матеріалів (7 з 10 статей з ознаками замовності) містять агітацію на користь секретаря Харківської міськради Ігоря Терехова. Це і робочі поїздки чиновника, як в суголосних статтях сайтів ВГороде.Харьков і StatusQuo, де начебто йдеться про запуск двох виробничих ліній «Південнокабелю», а вже в ліді акцент робиться на заслугах «керівника міста»:
«Руководитель Харькова Игорь Терехов и директор завода «Южкабель» Владимир Золотарев открыли две производственные линии, а также обсудили сотрудничество города с предприятием»
і в тексті ця тема продовжується:
«До конца года, как я уже сообщил Игорю Александровичу (Терехову – SQ), мы должны выйти на уровень 2,3 млрд грн. – отметил директор завода. – Это будет для нас своего рода рекорд.
По его словам, в значительной степени успех предприятия связан с поддержкой со стороны городских властей».
Моніторинг виявив ще дві замовні статті на одну тему в цих виданнях. Зокрема, про те, що директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов робить висновок, що високі результати харківських школярів на ЗНО — заслуга Терехова, написали ВГороде.Харьков і StatusQuo:
«Немаловажную роль также играет грамотная политика городской власти и эффективные городские программы по поддержке талантливой молодежи. Карасев уверен, что работа команды руководителя города Игоря Терехова дает неоспоримые результаты».
Обидва матеріали ґрунтуються виключно на дописі політолога у фейсбуці.
Народна депутатка й ексочільниця області Юлія Світлична публікувала джинсу виключно на сайті «Вечерний Харьков». До прикладу, журналісти випустили новину про те, що в Краснокутску (містечко в Харківській області) відкрили фізкультурно-оздоровчий комплекс і не покликали на відкриття Юлію Світличну:
«Ситуация возмутила жителей, которые моментально отреагировали на публикации в социальных сетях. По словам местных, объект нельзя было открывать, не пригласив Юлию Светличную, которой и принадлежит инициатива строительства подобных комплексов в Харьковской области»
Це, до речі, єдиний матеріал, який стосується «Великого будівництва». Серед матеріалів є й відео — «Свято Івана Купала гучно відгуляли в Кегичівській громаді (відео)» про організований Блоком Світличної концерт. Загалом на користь Юлії Світличної опубліковано чотири матеріали, із них три стосувалися однойменного блоку. Джинса, як і контрагітація, щодо просування політичної партії стосувалася тільки цієї регіональної політсили. Згадок інших моніторинг не виявив.
Контрагітація
«Кандидат на пост городского головы Харькова Михаил Добкин сравнил сегодняшнее руководство Харькова с «мародерами», которые «доят» бизнес» — так починається контрагітаційний матеріал «Вечірнього Харкова» на користь Михайла Добкіна. А це початок іншого текста: «Пока исполняющий обязанности городского головы Игорь Терехов пиарится на фоне более или менее аккуратных микрорайонов Харькова, в других — горожане страдают от коммунального беспорядка и неурядиц. Но туда, как сообщают журналисты, городской чиновник приезжать не спешит», — стаття на тому ж виданні, ймовірними замовниками якої є представники Блоку Світличної.
Контрагітаційні матеріали виходили й щодо теперішньої очільниці області Айни Тимчук. У статті Вечернего Харькова з маніпулятивною назвою «Под харьковским губернатором зашаталось кресло?» йдеться про те, що за часів Світличної Харківська область процвітала, а наразі ні. У матеріалі є два експерти Олександр Кірш і Ігор Поліщук, які надають компліментарні матеріали на користь Світличної й проти Тимчук: «Замена давно уже нужна. У меня вызывает удивление, что Айна Тимчук так долго держится, – отмечает политолог. – Позитива в ее деятельности не видно. Наоборот, все скатывается вниз и приходится констатировать, что область из лидеров перешла в разряд аутсайдеров, поэтому закономерность такая – кто-то должен за это отвечать. А губернатор, который проявляет бездействие, не общается с людьми, конечно, обречен на то, чтобы уйти в отставку».
Від п’яти відсотків до нуля
У 40% матеріалів із ознаками позитивної політичної замовності підіймалися соціальні проблеми й висвітлювалися досягнення місцевої влади (70% від загальної кількості політичної джинси). Характерним прикладом є презентація серії фільмів Ігоря Терехова у Status Quo:
Харківські політики не джинсували на медичній сфері, зокрема на коронавірусі, як це було минулого місяця. Наразі вони зосередилися на комунальних проблемах і маніпулюють ними:
Власне, неодноразово згаданий «Вечерний Харьков» у зазначений період джинсував і контрагітував найбільше — 5,3% від загальної кількості новин (8 зі 152 текстів). Натомість медіагрупа «Об’єктив» не опублікувала жодного політичного матеріалу з ознаками замовності. 057.ua обмежився одним немаркованим матеріалом на користь Олександра Ярославського й Ігоря Терехова. Загалом ситуація з джинсуванням виглядає так:
Олена Лептуга, регіональна представниця Інституту масової інформації в Харківській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин