З 12 по 17 липня аналітики проєкту INFOCRIME Kharkiv перевірили 1781 матеріал ЗМІ Харкова, а також дописи харківських політиків у соцмережах і зафіксували 97 публікацій з маніпуляціями.
Цей тиждень моніторингу вирізняється більшою кількістю маніпуляцій і відсутністю фейків. Серед маніпуляцій переважають публікації з ознаками комерційної, або політичної «джинси».
Так ТОВ «Харківський коксовий завод «Новомет»» фігурував у текстах сайтів АТН, Kharkiv 2day, Status quo і сюжетах телеканалів АТН і Simon. В усіх матеріалах згадується про те, що «Харьковский коксовый завод снизил выбросы до минимума» і цитується директор заводу Максим Бондарев, який говорить про позитивні екологічні досягнення підприємства.
Цей завод часто стає об’єктом критики активістів і місцевих жителів через забруднення навколишнього середовища, а Служба безпеки України навіть відкривала через це кримінальну справу проти його директора.
Експерти Infocrime виявили також 20 випадків неналежного маркуваня рекламних матеріалів у медіа. Замість очевидного для читача позначення реклами тексти були промарковані, зокрема, як «PR» у випадку реклами магазину взуття, як «новости компаний» у випадку реклами курсів татуажу, або «політичні новини» у випадку публікації тексту, який просуває думки політика Сергія Льовочкина.
Компанія Qtek, яка займається встановленням веб-камер, фігурувала у статті «Азовское море: в Урзуфе развернули новую сеть пляжных трансляций». В тексті розповідається, як завдяки встановленим компанією вебкамерам, підвищиться інтерес туристів до Урзуфа. Матеріал не промаркований належним чином як рекламний і вийшов в рамках рубрики «новини компаній».
«Джинса» з’являлась і в дуже незвичних комбінаціях. Так фармацевтична компанія «Здоров’я» фігурувала у тексті про святкування церковного дня пам’яті апостолів Петра і Павла. У тексті описується, як компанія допомогла у проведенні святкування, яким смачним обідом вона частувала вірян, і як голова наглядової ради особисто привіз ікону.
Ця ж компанія з’являється і в іншому «джинсовому» матеріалі: «Двое харьковских боксеров — сотрудников компании «Здоровье» поедут на Олимпиаду в Токио». Текст присвячений тому, як фармкомпанія турбується про своїх працівників і «підтримує харківських» спортсменів.
Кухонна техніка також не оминула можливіть «джинсанути». Під виглядом корисної статті про тренди в їжі маскується реклама антипригарного покриття виробів компанії Tefal. А немаркована реклама продукції Samsung на перший погляд здається порадами про те, як обрати мікрохвильову піч.
Низка «джинси» вийшла і про конфлікт нардепа Олександра Фельдмана і депутатів міськради від фракції «Опозиційна платформа – За життя». Одразу в двох виданнях в один день вийшли матеріали «Фельдман: Попытка Спасского откреститься от фактического руководства фракцией ОПЗЖ – это трусость» і «Фельдман: У многих депутатов ОПЗЖ главный мотив — «хочется кушать». Обидва матеріали присвячені конфлікту нардепа і депутатів фракції міськради і засновані на одному і тому самому дописі Фельдмана в Facebook. Позиція його опонентів не висвітлюється.
На іншому Facebook-дописі цього ж народного обранця засновані і дві інших статті, які також вийшли в один день: «Большинство депутатов Харьковского горсовета от ОПЗЖ соучаствуют в дерибане земли, – Фельдман» і «Фельдман обвинил харьковских депутатов горсовета от ОПЗЖ в подыгрывании рейдерству властей». Обидві статті критикують дії депутатів міськради, базуючись на словах Фельдмана, але не цитують позицію тих, кого нардеп звинувачує в участі в «незаконних діях».
З`явилась «джинса» і на користь виконуючого обов’язки мера Харкова Ігоря Терехова.
Під заголовком «Выборы 2021: чего хотят харьковчане (видео)» вийшло також дуже «джинсове» опитування харків’ян. У ньому відповіді змонтовані так, ніби більшість опитаних палко підтримує Ігоря Терехова і не довіряє його потенційному конкуренту Михайлу Добкіну.
13 липня вийшло одразу дві новини на одну й ту саму ж тему: «Уровень доверия к Терехову стал таким же, как был у Кернеса — соцопрос» і «Выборы мэра Харькова: Терехов сравнялся с Кернесом». В обох новинах присутня «джинса» на користь Терехова — бо окрім нього не згадуються інші претенденти на мерське крісло. Експерт Віталій Носачов, який коментує в матеріалі від «Харківського комітету виборців» про те, як довіряє місто Терехову, є співавтором дослідження, яке він коментує.
«Коментарі експертів» з’являлись і проти Терехова. Так в новині про те, що у Терехова немає шансів виграти вибори мера Харкова, заступник директора Українського інституту політики Кирило Молчанов коментує Ігоря Терехова виключно в негативному ключі. Видання «Тексти» відносить Молчанова до бази псевдосоціологів.
Але й Михайло Добкін не пасе задніх — з’явилась «джинса» про його бачення того, яким має бути мер Харкова. Весь матеріал був побудований виключно на одній його цитаті.
На цьому тижні повернулась і «джинса» з минулого тижня — 13 липня був знову опублікований матеріал від 9 липня, в якому експерти Олександр Кірш і Ігор Поліщук надають компліментарні коментарі на користь колишньої очільниці ХОДА Світличної й проти нинішньої голови обладміністрації Айни Тимчук.
Протягом тижня моніторингу були виявлені і матеріали, в яких заголовок не відповідав тексту новини. Наприклад 12 липня був опублікований матеріал «У Терехова наживались на питании детей – прокуратура». Незважаючи на те, що в заголовку згадується прізвище чинного виконуючого обов’язки мера міста, в тексті про його причетність до постачання продуктів харчування в дитсадки за завищеними цінами не згадується. В прес-релізі прокуратури, на якому побудована ця новина, Терехов також не згадується — за даними слідства у справі фігурує директор комунальної організації, яка спеціалізується на постачанні продуктів харчування в дошкільні навчальні заклади.
У Facebook-дописі депутата міськради Анатолія Родзинського експерти виявили перебільшення реальних даних. Родзинський, заявляючи про свою участь у перегонах за крісло мера, говорить що в Кривому Розі міськрада зробила міський електротранспорт безкоштовним.
Але при цьому депутат перебільшує, бо безкоштовний проїзд в криворізькому електротранспорті доступний не всім, а лише власникам «Картки криворожанина». До того ж таке рішення викликало критику і сумніви щодо його доцільності у частини депутатів криворізької міської ради.
*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і потенційного кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу – з 12 по 17 липня 2021 року.
Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook:
“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”
ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин