Хрести, спортмени і торт у вигляді зоопарка: тижневий моніторинг INFOCRIME Kharkiv
З 9 по 13 серпня аналітики проєкту INFOCRIME Kharkiv перевірили 1245 матеріалів ЗМІ Харкова, а також дописи харківських політиків у соцмережах і зафіксували 56 публікацій з маніпуляціями.
26,8% з усіх виявлених маніпуляцій відносились до теми місцевої політики. Виконуюючий обов’язки мера Харкова Ігор Терехов активно піарився на широкому диапозоні інфоприводів. Так стаття «"Коммунар" получит заказы от «Харьковводоканала»» містить дві цитати секретаря міськради, в яких він розповідає, яким унікальним є завод «Комунар» і як Терехов домовився про його співробітництво з міськими КП.
скріншот: sq.com.ua
В новині «Котельную «Павлово Поле» полностью реконструировали» в якості головної фотографії використовується фото Ігоря Терехова, його ж цитата займає чверть матеріалу.
Ще одна новина, яка маскується під новини про харківський зоопарк, насправді є «джинсою» секретаря міськради — «В виде Харьковского зоопарка: особенный торт испекли на кондитерской фабрике». Майже половину тексту займає цитата Терехова про те, наскільки високим попитом користується продукція фабрики за кордоном.
скріншот: gx.net.ua
Активно «джинсувала» на цьому тижні і Юлія Світлична та політична сила «Блок Юлії Світличної – Разом». 12 серпня вийшла новина «Юлия Светличная поздравила депутата партии «Разом!» Катерину Резник з бронзовой медалью Олимпиады», інфоприводом для якої став допис Світличної в Фейсбуці. В тексті, окрім самої Світличної, згадуються також привітання від представників «Блоку Юлії Світличної – Разом».
«Блок Юлії Світличної – Разом» також «джинсово» поздоровляв і харківських альпіністів, які зійшли на вершину гори К2. У матеріалі, який на перший погляд виглядає, як опис спортивного досягнення харків’ян, раптово згадується привітання політичної сили. Чи вітали спортсменів представники інших партій, в тексті не згадується.
скріншот: vecherniy.kharkov.
Очільник харківського «Голосу», як і на попередньому тижні, став фігурантом «джинси». Одразу у двох медіа вийшли новини зі схожими заголовками: «На выборах мэра нужен единый кандидат от демократических сил. вслед за партиями вокруг такого кандидата объединятся и большинство харьковчан», —руководитель «Голоса» харьковщины Бабешко» і «"Харькову нужен единый кандидат от демократических сил", — глава харьковского «Голоса» Алексей Бабешко».
Обидві новини мають майже однаковий текст, який в свою чергу, скопійований з партійного допису в Фейсбуці.
скріншот: atn.ua
скрiншот: Facebook
Окрім політичної «джинси» на цьому тижні моніторингу аналітики виявили також немарковану рекламу бізнесу. Харківський коксовий завод «Новомет» відбілював свою репутацію через низку публікацій з ознаками замовності. Так 12 серпня вийшло одразу дві новини про те, як модернізується «Новомет». Обидві вони згадують про те, як покращується завод, майже не даючи бекграунду про численні протести місцевих жителів і активістів проти забруднення заводом навколишнього середовища.
Цей же завод фігурував у двох схожих матеріалах з ознаками замовності про те, як працівники підприємства викошували амброзію. В текстах окремо підкреслювалось, яким відповідальним щодо питань екології є завод і знову ж не згадувались протести містян проти забруднення навколишнього середовища заводом.
12 серпня була опублікована «джинса» «Оформление захоронения. Как выбрать крест на могилу?» на користь майстерні «Аргест Стоун». Під виглядом статті про те, як обрати пам’ятник для померлої близької людини ховалась реклама компанії, яка виробляє надгробні камені.
Також фігурувала у ЗМІ і реклама, не промаркована очевидним для читача чином. Матеріали «Огляд Fiorino Combi: найменший з “фіатів” комерційний автомобіль», «Регистрация на игры разума IMOMʼS открыта!», «Харків розпочинає б’юті-виставки осіннього сезону України», «Считанные минуты на эвакуацию. В IT Парк «Мануфактура» прошли противопожарные учения — ФОТОРЕПОРТАЖ», «Свято «ТИ-СУПЕРГЕРОЙ» у ТРЦ «Французький бульвар»» рекламували певні продукти чи заходи, але при цьому були марковані як «Новини компаній», що не можна вважати поміткою рекламного матеріалу, яка відповідає нормам українського законодавства.
Партія «Наш край» також фігурувала одразу у трьох матеріалах, непромаркованих належним чином. Тексти «Борис Приходько: «Уряд має надати дешеві кредити підприємцям, які дійсно постраждали від карантину»», «Сергей Шахов: «Временные администрации – не спасение, а прецедент узурпации власти»», «Олександр Мазурчак: «Закликаємо уряд не створювати тарифного монстра, від якого залежатиме виживання українців»», які просували позицію членів політсили по різних питаннях були марковані як «політичні новини», що також не є чітким відокремленням рекламних матеріалів від звичайних.
*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і потенційного кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу – з 9 по 13 серпня 2021 року.
Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook:
“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”
ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин