Результати дослідження заголовків харківських ЗМІ

Майже 4% новин п’яти харківських онлайн-медіа — АТН, Status Quo, Главное, Город Х та Kharkiv Today — мають маніпулятивні заголовки. При цьому, в двох виданнях, а саме в «АТН» та «Status Quo», матеріалів з ознаками маніпуляцій виявлено не було. В той час в стрічці новин інформаційного агентства «Kharkiv Today» зафіксована лише одна новина з маніпулятивним заголовком, в інтернет-оглядачі «Главное» — чотири, а на новинному порталі «Город Х» таких матеріалів нараховується тринадцять.

Емоційна упередженість, необгрунтована сенсаційність, завуальованість та «образність» заголовків, маніпулювання цифрами, вільні інтерпретації фактів — ось головні заборонені прийоми, якими зловживали харківські інтернет-видання.

Моніторинг п'яти найпопулярніших за кількістю читачів харківських онлайн-ЗМІ проведений з 9 по 15 липня. У кожному виданні були проаналізовані по 100 новин на предмет дотримання професійних стандартів, а саме співпадіння заголовку та тексту новини. В ході дослідження статті, журналістські розслідування, анонси, блоги та авторські колонки не аналізувались.

Хто очолив антирейтинг моніторингу?

Рекордсменом за кількістю новин, що мають маніпулятивні заголовки, став новинний портал «Город Х». Зі ста проаналізованих повідомлень порушення були виявлені в 13 випадках. Город Х в заголовках часто використовує емоційну лексику та епітети, хоча, зазвичай, новина являє собою звичайний «паркет», який дуже «по-творчому» переписаний журналістами. Прикладом може слугувати новина про те, як «В Харьковской области мужчина попал в передрягу из-за прекрасного» — тут мова йде про чоловіка, якого затримали співробітники поліції через підозру в крадіжці квітів з алеї центрального парку. Цей заголовок не був маркований як маніпулятивний, і, скоріш, слугує як ілюстрація «творчого» підходу до формулювання заголовку новини.  А у матеріалі під назвою «Житель Харькова опозорился перед коллегами из-за документов» інтернет-видання «Города Х», спираючись на матеріали справи з Єдиного реєстру судових рішень, розповідає про співробітника підприємства, який намагався перепродати цінну інформацію компанії-конкуренту. При цьому, факт «позору перед колегами» Город Х в тексті новини жодним чином не підтвердив. В іншому повідомленні з досить емоційною назвою «Преступники из Харькова добрались до флота» йдеться зовсім не про якусь суспільно небезпечну подію чи вчинення злочину. Насправді, в матеріалі йде мова про те, що Качанівська виправна колонія отримала замовлення на пошив головних уборів для Воєнно-морських сил ЗСУ, які виготовлятимуть, власне, ув'язнені цієї колонії.

Також стрічка новин порталу «Город Х» містить заголовки, в яких досить вільно інтерпретуються та навіть перекручуються текст і факти самої новини. Так, ось це повідомлення — «ЧП в магазине. Бдительная харьковчанка спасла продавцов и посетителей от перегрева» — повністю йде врозріз з реальними подіями, фігурантами яких стали двоє чоловіків, що хотіли вкрасти кондиціонер з магазину. Це помітила місцева жителька у вікно та зателефонувала в поліцію. Висновки «Города Х» в заголовку з приводу того, що крадіжка кондиціонера обов'язково матиме наслідки у вигляді перегріву відвідувачів та продавців магазину не обгрунтовані та в тексті повідомлення нічим не підкріплені. Ось, наприклад, як виглядає неманіпулятивний заголовок в стрічці новин телеканалу АТН:

атн

Фото: скрін з сайту телеканалу «АТН»

В інших новинах «Города Х» в заголовках зміщені акценти з ключового та першочергового факту на зовсім інший, другорядний, який не має відношення до суті новини. Показовою в таких випадках є новина про «Происшествие на Харьковщине: главу сельсовета подняли среди ночи». В цій публікації йде мова про конфлікт між двома знайомими, в результаті якого один з чоловіків сильно побив та травмував іншого. Постраждалий опинився в лікарні в тяжкому стані. Про інцидент поліції повідомила голова сільської ради. І чомусь саме цей факт журналіст виніс в заголовок новини, хоча інформаціний привід для повідомлення був зовсім іншим. Така ж маніпуляція заголовком, причому подвійна, виявлена і в матеріалі «Жители Харьковщины почти полвека просидели без газа». По-перше, сама публікація присвячена не проблемі відсутності газу на Харківщині, а підключенню до газопроводу трьох сіл. Про те, що місцеві жителі «понад 40 років чекали, щоб на цій прекрасній землі з'явився газ», було згадано народним депутатом України Олександром Біловолом, який став одним з учасників урочистостей з приводу газифікування цих населених пунктів. Але його слова не ілюструють загалом всю суть події, про яку, власне, йдеться в матеріалі. По-друге, вживання в заголовку «жители Харьковщины» є маніпуляцією, адже в новині йде мова лише про три села області. Для прикладу, ось так це повідомлення подали інші харківські онлайн-медіа, які увійшли в моніторинг ІМІ:

главное

Фото: скрін з сайту інтернет-оглядача «Главное»

атн1

Фото: скрін з сайту телеканалу «АТН»

Подібне маніпулятивне узагальнення про «всіх харків'ян» містить новина під назвою «Харьковчане заплатят миллионы налога на недвижимость». В цьому випадку неспівпадіння заголовку та тексту повідомлення полягає в тому, що мільйонні податки на нерухомість повинні сплатити не всі харків'яни, а лише порушники, які вчасно не розрахувалися з державою. Автор публікації зазначив цей факт у тексті новини, проте не вказав, свідомо чи ні, у заголовку.

Також в ході аналізу стрічки новин «Города Х» зафіксовані заголовки, в яких присутні маніпуляції цифрами. Так, читаючи новину про те, як «В Харьковской области тысячи людей попали в неприятности из-за собственного увлечения», можна припустити, що мова йде не про одну і не про дві тисячі людей. Але, відкривши новину, читач може помітити, що «потрапили в неприємності» не тисячі, а більше, ніж 500 людей.

 Мало маніпуляцій не означає їх відсутність

«Город Х» — не єдине харківське онлайн-медіа, в якому виявлені подібні порушення професійних стандартів. Друге місце в антирейтингу дослідження ІМІ посіло видання «Главное» — тут зафіксовано чотири новини з маніпулятивними заголовками. Для назв таких матеріалів також характерна відсутність конкретики та вільна інтерпретація певного факту чи події. Ілюстративною в даному випадку є новина з таким заголовком: «Известный российский журналист поставил Кернеса в очень неудобное положение». В матеріалі йдеться про те, що журналіст Аркадій Бабченко звернувся до міського голови Харкова Геннадія Кернеса з проханням вирішити питання з присвоєнням харківській школі №11 імені її вихованця Данила Дидика, який загинув в результаті теракту біля Палацу Спорту. В той же час в тексті новини жодним чином не відображена заявлена в заголовку «незручність становища», в яке журналіст наче поставив Геннадія Кернеса. Інший випадок маніпуляції в заголовку виявлений у матеріалі «Гибель младенца в Харькове. Наличие алкоголя в крови виновника трагедии поставлено под сомнение». Тут автор новини фактично заздалегідь, без рішення суду, звинуватив у трагедії чоловіка, вину якого ще не доведено.

Найменшу кількість маніпулятивних заголовків мають новини інформаційного агентства «Kharkiv Today» — серед ста проаналізованих повідомлень виявлений один випадок. Так, заголовок новини «Кабмин одобрил повышение цен на газ и свет для населения» містить маніпуляцію фактами. Якщо в назві зазначено, що уряд схвалив підвищення цін на газ та світло, то в тексті публікації йдеться про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2019—2021 роки. Цей документ передбачає лише прогнозування певних показників і розробку сценаріїв розвитку держави та не означає фактичного підвищення цін.

Підводячи підсумки моніторингу, варто зазначити, що деякі новини інтернет-видань «АТН» та «Status Quo» також мають незначні зауваження, але вони відповідно до методології дослідження не класифікуються як маніпуляція заголовком. Наприклад, заголовок новини АТН «Бык снял часть скальпа с одноглазого матадора. Жуть во время кориды» є дуже емоційним, але при цьому відповідає тексту публікації. А ось в стрічці новин онлайн-видання «Status Quo» знову виявлена комерційна джинса.


Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов'язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

ещё по теме:

Як працює медіа-кетчинг

Донбасс Медиа Форум. Фоторепортаж

О современных медиа в Украине

Посвідки замало: як довести правоохоронцям, що ти журналіст

Как в Чехии работает независимое ТВ

опубликовано

7 августа 2018

текст

Ксенія Шепеленко, регіональна представниця ІМІ в Харківській області

фото

Игорь Лептуга

просмотров

66

поделиться

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: