Медіапрозорість по-харківськи: чого не афішують місцеві ЗМІ?

 За результатами моніторингу Інституту масової інформації найбільш прозорими онлайн-ЗМІ Харкова є «Накипіло» та «МедіаПорт». Серед максимально можливих трьох балів вони набрали 2,5 та 2 бали відповідно. Найнижчі позиції в рейтингу медіапрозорості з оцінкою в 0,5 балів посіли відразу п'ять інтернет-видань — «АТН», «Главное», «Сайт города Харькова 0.57», «Х1» та «NewsRoom». Ще три онлайн-ЗМІ мають посередні показники за критерієм прозорості: «Status Quo» та «Город Х» набрали по 1,5 бали кожен, а «Kharkiv Today» — 1 бал.

Такі результати четвертої хвилі моніторингу Інститут масової інформації, під час якої визначався рівень прозорості 10 інтернет-видань Харкова: «АТН», «Status Quo», «Главное», «Город Х», «Kharkiv Today», «Сайт города Харькова 0.57», «Накипело», «МедиаПорт», «Х1» та «NewsRoom». Усі сайти проаналізовані на предмет наявності контактних даних, а також інформації про головного редактора (ів) та власника (ів) медіа. Вказані критерії оцінювались за таким принципом: 0 балів - інформація не вказана взагалі; 0,5 бала - інформація вказана частково; 1 бал — інформація розміщена в повному обсязі. За підсумками дослідження, кожне видання могло набрати максимум 3 бали.

Результати моніторингу показали, що найчастіше ЗМІ Харкова оприлюднюють свої контактні дані — частково чи повністю. Так, сайти чотирьох видань — «Status Quo», «Город Х», «Kharkiv Today» та «Накипело» — містять адресу редакції, номер телефону та e-mail. Видань, які б взагалі не вказали контактної інформації, серед проаналізованих онлайн-ЗМІ виявлено не було. Як правило, харківські медіа розміщують контактні дані та загалом інформацію про видання в спеціальних розділах, наприклад, «Про нас» чи «Контакти». Проте, зокрема, дивною є ситуація на інтернет-порталі телеканалу «АТН». Тут розділ «Про нас», де містяться відомості про саме медіа, статистика, контакти для зв'язку, розміщений в графі «Реклама». Наскільки це є ефективним інструментом для комунікації з аудиторією, та чи зорієнтується читач в разі потреби зв'язатися з редакцією, — питання.

Що ж стосується відомостей про головних редакторів, то лише «МедіаПорт» зазначив таку інформацію в повному обсязі. Ще три ЗМІ, а саме «Status Quo», «Город Х» та «Накипіло», вказали своїх головних редакторів, проте дані для зв'язку з ними (e-mail чи телефон) відсутні.

Ще гіршою ситуація виявилась з інформацією про власників аналізованих інтернет-ЗМІ: 8 з 10 видань не афішують своїх засновників чи власників. Лише два видання оприлюднили такі відомості. Так, на сайті медіа-проекту «Накипіло» розміщена інформація про історію їхнього виникнення, повний склад команди, в тому числі керівників, співзасновників, журналістів та інших членів проекту. Крім того, на сайті зазначено, що юридичною формою медіапроекту є громадська організація «Харківський кризовий інфоцентр».

Інше онлайн-ЗМІ «МедіаПорт» також розмістило відомості про свою команду та засновника видання. Варто вказати на те, що на сайті «АТН», як і позаминулого року, не опублікована інформація про структуру власності телеканалу. Хоча відповідно до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» керівництво телеканалу зобов'язане розмістити відомості про власників на своєму офіційному веб-сайті.

Зазначимо, що на деяких сайтах є інформація про склад редакції, хоч і нічого не сказано про конкретних власників чи засновників. Наприклад, члени редакції вказані на новинному порталі «Город Х», в той час як на сайті телеканалу «АТН» зазначені менеджери порталу та їхні контакти. Проте з урахуванням того, що ця інформація розміщена в розділі «Реклама», можна дійти висновку, що вказані особи відповідають не за роботу самої редакції, а тільки за рекламний відділ. Інші відомості про головного редактора, журналістів чи інших членів команди «АТН» відсутні. Приблизно такою ж є ситуація з інформаційним агентством «Status Quo». В спеціальній вкладці «Media-Kit», окрім головного редактора, тут вказані співробітники, які так чи інакше пов'язані зі створенням саме рекламного контенту. Інформації про інших членів редакції «Status Quo» (окрім комерційного директора) на порталі немає. На сайтах «Kharkiv Today», «NewsRoom», «Х1», «Сайт города Харькова 0.57» та «Главное» будь-які відомості про склад редакцій відсутні.

Загалом, на всіх сайтах харківських онлайн ЗМІ, які потрапили до моніторингу, є дані для зв'язку з редакцією — номер телефону, e-mail чи спеціальна форма для повідомлень, як то на «NewsRoom». Проте 6 із 10 харківських інтернет-видань не вказують своїх головних редакторів, тим більше їхні контакти. Найменший рівень прозорості серед онлайн-медіа Харкова зафіксований за критерієм наявності інформації про власників. Лише одне ЗМІ поміж десяти повністю вказало такі відомості та ще одне — частково.

prozorist-rehiony-2018-veresen-s


Цей матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

ещё по теме:

Покрокова інструкція: як не дозволити фейкам забрати твій мозок

Всеукраинский медийный молодежный форум. Анонс

Хто найчастіше порушував професійні стандарти серед інтернет ЗМІ Харкова

Як працює медіа-кетчинг

Результати дослідження заголовків харківських ЗМІ

опубликовано

7 октября 2018

текст

Ксенія Шепеленко, регіональна представниця ІМІ у Харківській області

фото

ІМІ

инфографика

ІМІ

просмотров

697

поделиться