Експерти перемагають експерток, а герої – героїнь: гендерний моніторинг ІМІ
Жінки стають експертками й героїнями в харківських новинах рідше, ніж чоловіки – доведено дослідженням Інституту масової інформації.
Серед 68 експертів/експерток 35% жінки і 65% чоловіки. Співвідношення героїв і героїнь приблизно таке саме: у 70% матеріалів героями є чоловіки, у 30% – жінки. Звичайно, у деяких матеріалах згадувалися й ті, й інші, проте математичний підрахунок виглядає саме так.
Якщо проаналізувати тематику новин і пов’язати її з гендером, то в жодній категорії немає жіночої переваги. Лише завдяки статті «В Нововодолажской ОТГ потратили деньги на уборку снега, которого не было» (Kharkiv.Today) маємо нічию 1:1 у співвідношенні герой:героїня серед матеріалів про корупцію.
Загалом щодо жіночого представлення в матеріалах харківських медіа маємо таку картину (дані від загальної кількості експерток та героїнь в матеріалах):
Найбільша кількість жінок-експерток в соціальній сфері – 50%. Здебільшого це коментарі лікарок або представниць пресслужб, як у матеріалах «Четверть школьников скосили ОРВИ — в Харьковской области школы закрыли на карантин» (Kharkiv.Today), «Пеликан отпраздновал день рождения в Харьковском зоопарке (фото, видео)» (SQ) чи «Более 1600 детей обследовали в Харьковском инклюзивном центре» (АТН).
Майже вдвічі рідше журналісти зверталися до експерток, коли писали про надзвичайні ситуації та кримінал – 29%. У цій категорії також у якості експерток виступають здебільшого прессекретарки. Новини такого типу виглядають приблизно так:
(SQ)
У матеріалах про економіку, війну корупцію та спорт немає жодної експертки (ми не беремо до уваги статті про екологію, бо в аналізований період їх не було). Для порівняння: моніторинг виявив по одному експерту-економісту (SQ) та спортивному промоутеру (АТН), двох спеціалістів у питаннях ООС (057.ua/057.ua).
Найбільш гендерно збалансованими виглядають статті Kharkiv.Today. Тут маємо по дев’ять експерток та експертів. Натомість в АТН співвідношення є 3:9 на користь експертів.
Щодо героїнь матеріалів, то найбільше їх у матеріалах кримінальної тематики (44,3%), однак варто пам’ятати, що таких статей найбільше (і це підтверджено моніторингом ІМІ).
До речі, гендерну приналежність деякі видання виносять у заголовки, найчастіше цим зловживає видання «Город Х»: «В Харьковской области ревнивый парень обозлился и наказал бывшую» (Город Х), «Женщина из Харькова сколотила состояние, отравляя людей (видео)» (Город Х), «Огонь отрезал единственный выход: под Харьковом бабушка пробралась в горящий дом и спасла внука» (057.ua).
На другом місці соціальна тематика (21,5%). Показовим є приклад АТН:
Як бачимо, залучення жінок в якості спікерок і героїнь під час створення журналістських матеріалі є доволі стереотипним.
Моніторинг проводився з 10 лютого і стосувався 50 новин п’яти найпопулярніших харківських ЗМІ: Город Х, Status Quo, Kharkiv.Today, 057.ua, АТН. Фіксувалася загальна кількість новин, експертів й експерток, героїв і героїнь та їхнє процентне співвідношення.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин