Як влаштований «ринок» експертів на українських політичних ток-шоу - Накипіло
Події

Як влаштований «ринок» експертів на українських політичних ток-шоу

VoxUkraine вперше в Україні проаналізував експертне середовище політичних ток-шоу: скільки в країні експертів, хто з них на які теми, куди й скільки раз ходив, хто є знавцем усього на світі, а хто тримається своєї теми. Також ми застосували мережевий аналіз й тепер маємо відповідь, чи є зв'язки між окремими експертами та політиками. VoxUkraine висловлює щиру подяку компаням «LookSMI» та «Медіа Пульс» за надані стенограми ток-шоу.

«Люди не вірять експертам, але суспільство вірить». Цей афоризм добре підходить до ситуації в нашій країні: українці не дуже довіряють більшості гостей політичних ток-шоу, але сприймають та ретранслюють їх інформацію. Інститут експертів особливо важливий для демократичних країн, де ключові рішення є результатом широкого громадського консенсусу. VoxUkraine дослідив, що собою уявляє й як влаштована експертиза на популярних в Україні політичних ток-шоу.

Детальніше

У першій частині проекту «Шоу з talk’ом» ми порахували, скільки разів та на які ток-шоу ходили депутати, й проаналізували, наскільки об’єктивно політичні ток-шоу презентують в ефірі народних обранців із різних фракцій. У другій частині «Володарі мікрофону» з’ясували, скільки часу виділялось конкретній фракції чи політику, щоб висловити свою думку.

У 2016 році понад 675 людей відвідали чотири найбільш рейтингових ток-шоу країни – «Шустер LIVE», «Свобода слова», «Чорне дзеркало» та «Право на владу». З цих гостей – 163 політика, 104 журналіста, по 47 політолога й екс-чиновника та інші. Загалом за 149 минулорічних програм понад 368 осіб, які не займали посади у Верховній Раді, Кабінеті Міністрів, Адміністрації Президента або органах місцевого самоврядування, відвідали чотири найбільш рейтингових ток-шоу країни. Спершу ця цифра здається досить великою, проте 218 з них були на ток-шоу лише раз. Як правило, такі гості приходили під якусь конкретну тему ефіру і говорили дуже мало – в середньому чотири хвилини. Інших 150 чоловік можна класифікувати за сферою експертизи: політологи або політтехнологи (їх важко розрізнити – далі називатимемо їх просто «політологи»), антикорупціонери, економісти, екс-чиновники, представники засобів масової інформації та інші.

На політичних ток-шоу експерти виступають в ролі арбітрів у дебатах політиків з різних партій і мають незалежно коментувати та оцінювати актуальні події в країні. Зокрема, цього чекають від них телеглядачі. 37% українців довіряють громадським організаціям, які представляють більшість політологів та економістів – про це говорить дослідженняКМІС, оприлюднене у лютому 2017 року. Але до деяких політологів та економістів є багато нарікань: їх звинувачують у необ’єктивності, маніпулюванні, підігруванням або роботі на політичні сили.

VoxUkraine вирішив проаналізувати, хто з експертів куди, скільки і з якими політиками ходив та чи є у кожного телеканалу свої «улюбленці», яких кличуть навіть на програми, тема яких не відповідає їх спеціалізації.

Як ми класифікували Експертів. Майже про усіх експертів можна знайти інформацію у Google. Якщо людина представляє організацію, яка займається, наприклад, євроінтеграцією, експерт потрапляє у відповідну категорію. До «медіа» потрапляли люди, які працюють в ЗМІ незалежно від посади. У категорію «інші» потрапляли усі, кого важко ідентифікувати як експерта у конкретній галузі або ж тема специфічна і не вкрай популярна, наприклад, екологія.

В тренді – політологи

У 2016 році найбільшим попитом на ток-шоу користувались політологи – 47 експертів з української політики з’являлись на телеекранах сумарно 284 рази. У 1,5 рази менше в якості експертів виступали представники ЗМІ – 182 рази. Екс-чиновники замикають трійку лідерів – 141 раз. Проте навіть людей з ТОП-3 сфер експертизи кличуть не на усі ток-шоу однаково.

Гостьових редакторів ток-шоу можна назвати «однолюбами» – майже на кожному ток-шоу якась категорія експертів має суттєвий відрив від колег. Виключенням є «Право на владу» – різниця візитів журналістів (34 ефіри) та політологів (27) складає 7 ефірів. На усіх інших програмах розрив куди більший: «улюбленці» на «Шустер LIVE» – екс-чиновники та медіа – мають по 97 ефірів, тоді як після них розташувались політологи з результатом 23 програми. На «Свободі слова» та «Чорному дзеркалі» політологи мали найбільший попит – 140 та 94 ефіри відповідно. Журналісти, які на обох ток-шоу розташувались на другому місці, мають лише по 27 ефірів.

1

Порядок денний

У 2016 році українські політичні ток-шоу виходили майже щотижня. Такий формат, як правило, передбачає аналіз та обговорення найважливіших подій останніх семи днів. Мільйони українців дивляться чотири найбільш рейтингові ток-шоу, тому висвітлення тих чи інших тем впливає на велику аудиторію, чим можуть користуватись власники телеканалів та політичні партії.

За 149 минулорічних випусків 4-х політичних ток-шоу редактори та ведучі найбільше порушували питання політичної кризи, уряду (зміни його складу й аналіз діяльності) та Донбасу. Трохи менше говорили про визволення з російської в’язниці Надії Савченко, прокуратуру, реформи та економіку (тарифи, державний бюджет та Міжнародний валютний фонд).

2

Кожна окрема тема з ТОП-10 специфічна і мати якісну експертизу, наприклад, в питанні урегулювання конфлікту на Донбасі та в умовах виділення траншу від МВФ, досить важко. В теорії, під експертизою мається на увазі спеціалізація, а на практиці в Україні часто одні і ті самі люди коментують кілька несуміжних тем. Хто найбільш універсальний експерт?

Бути присутнім один раз на програмі, тема якої не входить до сфери експертизи людини, – може бути випадковістю. Тому ми взяли до аналізу усі «чужі» теми, де експерти були два і більше разів. Наприклад, Тарас Загородній, керуючий партнер «Національної антикризової групи», яка займається політичним PR-ом, був по чотири рази на програмах, де обговорювали економічні питання – бюджет, МВФ та тарифи. Але, судячи з тематики ефірів, Загородній також орієнтується у політичній кризі, мінських перемовинах та реформі охорони здоров’я.

Окрім Загороднього найбільш «універсальними» експертами можна також назвати:

  1. Політолога Вадима Карасьова (був на шести програмах, які були присвячені політичній кризі, та чотирьох – по бюджету),
  2. Екс-голову СБУ Валентина Наливайченка (4 програми по політичній кризі та 3 – про МВФ),
  3. Екс-народного депутата Кирила Куликова (3 програми про бюджет, 2 – про прокуратуру)

Штатні експерти

Як у політиків, так і у експертів є свої найактивніші «ходаки» по ток-шоу. За кількістю ефірів такі експерти не поступаються «talking heads» від політичних партій. Наприклад, найбільше на ефіри з експертів ходив Володимир Фесенко («Пента») – 31 раз, на другому місці серед експертів розташувався Віталій Шабунін («Центр протидії корупції») – 23 рази, а на третьому – Тарас Загородній («Національна антикризова група») – 22 рази.

3

Як ми вже з’ясували раніше, гостьові редактори кожного ток-шоу кликали експертів з різних сфер неоднаково. Те саме спостерігається у ТОП-20 найактивніших експертів – у 80% експертів суттєвий «перекос» у бік одного шоу, це може свідчити, що у кожного шоу є свій постійний «пул» експертів.

Мережевий аналіз: хто з ким ходив

Як ми вже з’ясували, за минулий рік політичні ток-шоу відвідали понад 675 спікерів, більшість з них була лише один чи кілька разів, проте у деяких народних депутатів, чиновників, політологів чи журналістів є багато спільних ефірів. Чи можливо таке, що одна людина ходить на ефіри лише з конкретним політиком чи експертом?

Мережевий аналіз показав три великі кластери людей: відвідувачі «Чорного дзеркала», «Свободи слова» та «Шустер LIVE». Кластер програми «Право на владу» окремо не виділяється – на «1+1» ходили або зовсім маловідомі особи, або ті самі політики, що й на інші програми.

Товщина ліній на графі залежить від кількості взаємних візитів на ефіри. Найсильніші зв’язки спостерігаються у кластері «Інтера», де головний ходок – народний депутат від «Опозиційного блоку» Микола Скорик. Він був на 33 з 39 ефірів «Чорного дзеркала» і тому має багато спільних ефірів з багатьма політиками та експертами. Найбільшу кількість ток-шоу Скорик відвідав в компанії з депутатом від БПП Сергієм Капліним – вони мають 18 спільних ефірів.

На програмі «Чорне дзеркало» у 2016 році важче було не перетнутись зі Скориком, ніж навпаки. Нардеп відвівав 85% інтеровських ток-шоу за минулий рік. Для «чистоти експерименту» ми прибрали Скорика з аналізу. Навіть після цього кластер «Чорного дзеркала» все одно має найбільшу кількість спільних ефірів між гостями. Перші три найсильніші зв’язки спостерігаються у політолога Тараса Загороднього з Сергієм Капліним (13 спільних ефірів), у народних депутатів від “Самопомочі” Тетяни Острікової (12) та позафракційного Борислава Берези (11).

Інші ток-шоу з’являються «у ренкінгу зв’язків» тільки на четвертій сходинці: позафракційний Дмитро Добродомов має 10 спільних ефірів з народним обранцем Антом Геращенком на «Шустер LIVE». Попередні два діяча також мають по 10 спільних ефірів з головою правління «Центру протидії корупції» Віталієм Шабуніним (вони найбільше перетинались у Савіка Шустера). Останній також має 10 ефірів з позафракційним Віктором Чумаком.

Такі показники можуть говорити про «коротку лаву запасних» експертів й орієнтованість гостьових редакторів на конкретних осіб, які рідко «розбавляються» іншими політиками чи експертами.

Найменша кількість «унікальних» гостей, тобто тих, хто ходив тільки на якесь одне ток-шоу, у «Свободи слова» – 36,7% від загальної кількості. У «Право на владу» (39,8%) та «Чорного дзеркала» (49,3%). Найвищий відсоток унікальних гостей виявився у «Шустер LIVE» – 62,6%. Такий результат «Шустера» частково пояснюється кількома вузько тематичними ефірам, куди редакція, наприклад, запрошувала регіональних журналістів чи наприклад, представників єврейських організацій на програму присвячену річниці розстрілів у Бабиному яру. Звичайно, у них висока імовірність стати “унікальним” гостем (бути на ток-шоу один раз).

Висновки

  1. 75% гостей чотирьох найбільш рейтингових ток-шоу країни у 2016 році – експерти та тематичні гості. Найбільше на ефіри гостьові редактори кликали політологів (273 ефіри), екс-чиновників (119) та представників медіа (107).
  2. Підбір експертів гостьовими редакторами може говорити про політику ток-шоу. Гостьові редактори протягом року надають перевагу перевіреним експертам і суттєво недобирають альтернативні експертні джерела. На «Шустер LIVE» більше довіряють екс-чиновникам та медіа (по 97 ефірів), тоді як у політологів – 23 програми. Великий розрив і у інших: на «Свободі слова» та «Чорному дзеркалі» найбільше мали ефірів політологи (140 та 94 ефіри відповідно).
  3. У 2016 році політична криза найбільше турбувала редакторів та ведучих ток-шоу. Її обговорювали на 24 ефірах і, здебільшого, у першій половині року. У два рази менше піднімали питання діяльності уряду (13 ефірів) та Донбасу (12 ефірів)
  4. Серед українських експертів є «універсальні солдати» – ті, хто судячи з візитів може коментувати мало пов’язані між собою теми, як наприклад, реформа охорони здоров’я та війна на Сході. Такими експертами є Тарас Загородній, Вадим Карасьов, екс-голова СБУ Валентин Наливайченко та екс-народний депутат Кирило Куликов.
  5. Незважаючи на очевидні збіги, мережевий аналіз не підтвердив гіпотезу, що деякі експерти працюють з конкретними політиками.
  6. Найбільш диверсифікований пул експертів у «Шустер LIVE» – 62,6% від загальної кількості гостей. Такий результат Шустер зміг здобути завдяки кільком тематичним ефірам, куди приходила група людей лише раз. Найменша ж кількість «унікальних» гостей у «Свободи слова» – 36,7%. У «Право на владу» – 39,8%, а у «Чорного дзеркала» – 49,3%.

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

    ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

    Оперативні та перевірені новини з Харкова