Від максимуму до мінімуму: про прозорість харківських медіа - Накипело
img

Олена Лептуга

  • Ігор Лептуга
  • 17 Лютого
  • 1647

Від максимуму до мінімуму: про прозорість харківських медіа


Інститут масової інформації дослідив, наскільки прозорими є найпопулярніші харківські інтернет-медіа та телеканали. Оцінювалися такі критерії, як наявність контактних даних редакції, інформації про власника, керівництво медіа та головного редактора, чисельність аудиторії (лічильники), оприлюднену редакційну політику та фінансову інформацію.

У моніторинг увійшли десять харківських топових медіа та п’ять телеканалів. Вони отримали таку кількість балів із семи можливих:

Назва медіаКількість балів
Телекомпанія 7 канал7
Kharkiv.Today6
Вечерний Харьков4
057.ua3,5
Об’єктив 3,5
Телекомпанія Simon (медіагрупа Об'єктив)3,5
АТН3,5
Телекомпанія АТН (служба новин)3,5
Status Quo3
Город Х3
Newsroom3
Мой Харьков2,5
Телекомпанія UA:Харків2,5
ВГороде.Харьков1,5
Телекомпанія  Р11

Серед телеканалів сім із семи балів отримала телекомпанія «7 канал». Одразу зазначу, що це єдине харківське медіа з перерахованих, що оприлюднило фінансові відомості. Мінімум в один бал набрав «Р1», який вказав лише контактні дані.

Онлайнвидання не дотягнули до максимуму. Найбільшу кількість, шість балів, отримало онлайн-видання Kharkiv.Today. Медіа не вказало власника й джерела фінансування. Останнє місце з результатом у півтора бали має ВГороде.Харьков, який зазначив лише неповні контактні дані й відомості про головреда.

Це загальна інформація, але ми вирішили глибше дослідити, що добре, а що можна було зробити краще для максимальної відкритості медіа. 

«Алло, головний редакторе?»

Доступні контактні дані редакції — це важлива складова її роботи. Телеканали й онлайнмедіа вказувати цю інформацію максимально повно (виняток становлять лише АТН, Мой Харьков і Р1). Для зручності UA:Харків, Kharkiv.Today і 057.ua, крім адреси й номерів телефону, ще й на вбудованій у сайт карті позначили своє місцезнаходження. Newsroom, UA:Харків й медіагрупа Об`єктив розмістили анкету зворотного зв’язку, аби читач або глядач міг повідомити інформацію.  

Проте посилання на сайті медіагрупи «Об’єктив» «По любым вопросам Вы можете связаться с редакцией» перекидає знову на головну сторінку сайту, а іконки Facebook, Twitter, Instagram під фотографіями команди редакції ведуть не на особисті акаунти, а на сторінки ЗМІ в соцмережах. 

Перехід на вкладку Телеканал «АТН» переміщає на YouTube канал, де міститься мінімальна інформація, не оновлена з 2014 року — «АТН активно сотрудничает не только с ведущими телекомпаниями Украины, но и крупными национальными телевизионными сетями России». Варто зазначити, у підвалі сайту ця фраза звучить уже інакше «...но и крупными Европейскими телевизионными сетями».

Гіршою за цю недбалість є відсутність взагалі будь-якої інформації про головного редактора в Мой.Харьков, Р1 і знову ж таки на сайті АТН.    

«Кому ви належите й звідки гроші?»

Якщо таке запитання звучить від читача чи глядача медіа, значить, ця людина розуміє, що приналежність до певної політичної чи бізнесової групи може вплинути на контент видання. Не менш важливо знати керівництво медіа, адже це визначає напрямок його розвитку та діяльності. 

Чотири з п’яти телекомпаній та половина онлайнмедіа (включаючи два сайти телеканалів) зазначили власників у такий спосіб:

  • UA.Харків — Філія акціонерного товариства «Національна суспільна телерадіокомпанія України».
  • 7 канал — ПАТ «Регіональна телемовна компанія “ТОНІС-ЦЕНТР”».
  • Об’єктив + Simon — ТОВ «Медіа група “Объектив”».
  • АТН + Служба новин АТН — ТОВ «Телекомпанія “АТН”».
  • Вечерний Харьков — ТОВ «Редакція газети «Вечерний Харьков».
  • Kharkiv.Today — ТОВ «Укр Інформ Плюс».
  • 057.ua — мережа Citysites.

Жодне медіа не вказало прізвище свого власника. Значно гірша ситуація з відомостями про директорів видань. Ми змогли з’ясувати лише, що директоркою Kharkiv.Today є Ксенія Коренєва​​​​, а 7 каналу — Олександр Марченко. Решта ресурсів проігнорували цей критерій прозорості. 

Що стосується фінансової звітності, то вона наявна лише на сайті телекомпанії «7 канал».

Про це зазвичай не питають

Наявність на сайті редакційної політики та лічильника переглядів матеріалів — ознаки видання, що себе поважає. Обидва критерії пов’язані із зовнішнім позиціюванням медіа. І якщо популярність сайту грунтується на кількості відвідувачів, то його статус визначається редакційною політикою.

Лічильники є на десяти ресурсах, включаючи два сайти телекомпаній, натомість принципи робити є на семи. Без редакційної політики працюють: Status Quo, Город Х, Newsroom, ВГороде.Харьков, телекомпанії UA:Харків, медіагрупа Об’єктив,  Р1.

Що ми знаємо про харківські медіа:

  • 100% вказали контакту інформацію, проте три медіа — неповну.
  • 67% поставили лічильники переглядів.
  • 63% вказали головного редактора, проте три не зазначили його контакти. 
  • 60% містять інформацію форму власності, але жоден не вказав прізвище власника.
  • 47% мають на своїх ресурсах редакційну політику.
  • 13% вказали керівництво медіа.
  • 7% надрукували фінансову звітність.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інстит масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.  

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

У разі масових заворушень на вулицях міста ми вас повідомимо

X