Вибори близько: тижневий огляд маніпуляцій в Харківських медіа INFOCRIME Kharkiv - Накипело
img

Віктор Пічугін

  • 16 Червня
  • 1367

Вибори близько: тижневий огляд маніпуляцій в Харківських медіа INFOCRIME Kharkiv

З 7 по 12 червня аналітики проекту INFOCRIME Kharkiv перевірили 1914 новин, публікацій і відеосюжетів ЗМІ Харкова, а також дописів харківських політиків у соцмережах і зафіксували 58 публікацій з ознаками маніпуляцій.

Політична «джинса»: рекордсмен тижня — Ігор Терехов

Більше половини публікацій з ознаками маніпуляцій (30 з 58) цього тижня були присвячені місцевій політиці. З них в 17 матеріалах основним «героєм» був секретар міськради і потенційний кандидат на посаду мера Харкова Ігор Терехов.

Наприклад, Терехов фігурував в матеріалі видання «Город Х» «Стадион «Металлист» и клубную инфраструктуру передали в собственность Харькова». Ця новина має ознаки «джинси» через те, що власне передачі стадіона в ній присвячений лише перший абзац. Весь інший текст — цитати Ігоря Терехова і голови Харківської облради про те, як керівництво містом вирішило «відродити гордість міста і області».

Також Терехов став героєм інших публікацій з ознаками «джинси» в цьому виданні: наприклад про відкриття дитячого майданчику, реконструкцію проспекту, збільшення кількості атракціонів в парку чи монетизацію пільг. Матеріали, які зазвичай починаються з приємних новин для харків’ян, продовжуються цитатами секретаря міськради про те, як він турбується про добробут містян. При цьому в текстах не згадуються деталі, які можуть бути сприйняті менш позитивно — наприклад суми коштів, віділені з бюджету міста на те чи інше нововведення, або те, що реалізація всіх цих позитивних змін в місті — обов’язок міської влади, а не благодійність.

Маскувалися матеріали з ознаками «джинси» на користь Терехова і під матеріали про вакцинацію. Так на сайті виданняі «Об’єктив» вийшла новина «В Харькове работают 34 бригады вакцинации – Терехов». Матеріал подається як новина про перебіг щеплення від COVID-19 в Харкові, але по факту в ньому описується як місто турбується про лікарів і як Терехов буде подавати особистий приклад вакцинації. Схожа новина вийшла і на сайті «Вгороде».

Окремою темою для піару Терехова стала тема вшанування пам’яті екс-мера Харкова Геннадія Кернеса. На сайтах Мykharkov.info, «Об’єктив», «Вгороде» вийшли новини, начебто присвячені вшануванню померлого мера Харкова, але в текстах велика увага приділялась словам Терехова про те, що він хоче «достойно вшанувати пам’ять» Кернеса, а для жителів Харкова це питання «особисте і важливе».

Матеріали з ознаками замовності публікувались і на користь «Блоку Світличної «Разом». Так матеріал про те, що фракція «Блоку Світличної «Разом» «добилася виділення коштів для харківських працівників культури» був опублікований на сайті «Вечірній Харків». Вся стаття копіює текст допису на партійній сторінці і не вказує ані деталі рішення, ані позицію інших фракцій облради з цього питання.

У цьому ж виданні вийшло компліментарне інтерв’ю «Влада намагається зняти з себе відповідальність» з депутаткою фракції «Блоку Світличної «Разом» Вікторією Бєлявцевою. У матеріалі описується як «незаурядно партійці «Блоку Світличної «Разом» відзначили День захисту дітей», згадувалося, як добре було, коли «команда Світличної була при владі».

Ремонт пральних машинок, бар, наркоцентр — немаркована реклама в харківських медіа

Другим за популярністю напрямком маніпуляцій і «джинси» була немаркована реклама бізнесу, їй були присвячені 23 матеріали.

На користь газорозподільчої компанії ETG.UA вийшла «джинса» у виданні Status Quo.

У матеріалі описуються переваги програми лояльності від компанії, в емоційному форматі говориться про те, як легко і економно користуватись її послугами.

«Медичний центр Кадирова» також «джинсував» у місцевому виданні «057». Матеріал «Почему появляется алкогольная зависимость и куда обращаться за помощью» маскується під корисні поради для людей, чиї близькі опинились в складних життєвих обставинах, але по факту рекламує послуги наркологічної клініки. Стаття промаркована не як реклама, а як «Новини компаній».

Сервісний центр Wash-service також маскує рекламу власних послуг під розбір того, що робити, якщо зламалась пральна машинка. У статті, маркованій як «Новини компаній», «Ремонтировать технику самостоятельно? Или доверить профессионалам?» описуються переваги сервісного центру, але не розглядаються інші компанії які надають схожі послуги.

Відкриття нового бару в Харкові також прорекламувалось без відповідної позначки в виданні Kharkiv 2day. В тексті описуються особливості і переваги бару, що буде у нього в меню і надаються цитати одного з засновників.

Інтернет-магазин DYBOK розмістив немарковану рекламу в виданні «Вечірній Харків». Стаття «Чому вигідно купувати шафи-купе в магазині DYBOK» навіть не намагається маскуватись під корисний матеріал і прямо рекламує магазин, описуючи «розумні» ціні, безкоштовну доставку і інші переваги.

Перебільшення і думки замість фактів.

У чотирьох матеріалах аналітики проекту INFOCRIME Kharkiv виявили ознаки видачі суджень і особистих думок за факти. Так у статті «Главного контрабандиста Харьковской области требуют внести в санкционный список» видання Kharkiv.Today наведена особиста думка голови виконкому ради реформ України Міхеіла Саакашвілі щодо того, що Вадим Слюсарєв є «головним контрабандистом Харківської області». 

Вся новина побудована на виступі Саакашвілі, який не представляє правоохоронні органи, а з заголовку видається, що те що Слюсарєв контрабандист є доконаним фактом. У бекграунді вказується, що «Слюсарєва називали «тіньовим» куратором штабу команди Зеленського в Харківській області під час президентських і парламентських виборів». При цьому авторство цього твердження взагалі не вказується.

У цьому ж виданні була опублікована новина «Замглавы Харьковской райгосадминистрации назначили человека Кацубы» про призначення Олександра Цупило. В ньому йдеться про те, що Цупило був головою благодійного фонду місцевого політика Володимира Кацуби і його помічником в Верховній Раді. Твердження про те, що Цупило є людиною Кацуби є суб’єктивним і не базується на фактах.

Новина про суд щодо перейменування проспекту Петра Григоренка на проспект маршала Жукова на сайті видання «Вечірній Харків» також має ознаку маніпуляції. У ній, з посиланням на анонімний телеграм–канал «Веха», говориться про те, що юристи міськради затягують розгляд судової справи, не приходячи на засідання. При цьому в матеріалі думка анонімних авторів подається як доконаний факт, а коментар представників міської ради щодо причин їх неявки на засідання відсутній.

Матеріал про негоду в Харкові, опублікований на сайті Kharkiv.Today містить ознаки перебільшення реальних даних. Новина «На Харьков вылились тонны воды» побудована на коментарях з соцмереж, а заголовок містить припущення щодо того, який обсяг осадків випав у місті. Конкретних розрахунків спеціалістів з метеорології видання не наводить.

*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і потенційоного кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і потенційоного кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардепа і потенційоного кандидата в мери Харкова Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу – 7-12 червня 2021 року.

Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook: 


“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

    ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

    У разі масових заворушень на вулицях міста ми вас повідомимо

    X