Події

«Три лисички»: як створити виставу для всіх дітей

  • Анна Мясникова
  • Медиагруппа «Накипело»
  • 26 Жовтня
  • 938

Відкривається завіса, на сцену енергійно вибігають актори. Режисерка просить виконавицю однієї з ролей не поспішати, а в наступній дії пропонує композитору збавити гучність.Так проходить репетиція інклюзивної вистави для дітей «Три лисички». Спектакль поставили учасники «Платформи театральних ініціатив ПТІцентр».

Ідея створити дитячу п'єсу за мотивами українських народних казок з'явилася близько двох років тому, розповідає режисерка Яна Зеленська. Нарешті команді однодумців вдалося реалізувати творчий задум.

«Є така українська драматургиня й режисерка Юліта Ран. Ми з нею якось домовились зробити виставу за українськими казками про лисичок. Ми щось планували, та воно відкладалося. А потім написали проєкт до Українського культурного фонду. І поставили собі за мету врахувати не тільки що це буде вистава за українськими казками, але й те, що вона буде для всіх дітей», — згадує Яна Зеленська.

Мюзикл розрахований на глядачів від трьох до дев'яти років. Він розповідає про трьох лисичок-сестричок, які, змагаючись за звання найхитрішої, обманом відбирають їжу в мешканців лісу. За словами режисерки, вистава створена з таким розрахунком, щоб її комфортно сприймали діти різного віку, з особливостями розвитку та без них.

«Ми враховуємо все, що знаємо про цей віковий проміжок: в іграх, ритмічному малюнку — не надто поспішаємо. Також брали до уваги власне теми, скільки залучено об’єктів у грі, що відбувається, як сприймається світ, як розвивається дитяча уява. Особисто для мене це важливо: у мене особлива дитинка, і дуже хочеться так зробити, щоб театр для нього був місцем, де він може отримувати справжнє задоволення», — ділиться роздумами Зеленська.

Комфортність сприйняття враховувалася не лише в сюжеті та самій постановці, а й у музиці. Темп, гучність і тональність композицій підбиралися таким чином, щоби не викликати роздратування, гіперактивності або, навпаки, пригнічення.

«Вся музыка написана с расчетом на то, чтобы не вызвать у детей отторжения из-за количества звуков в оркестре. Нужно учитывать удержание внимания, не отвлекать детей от общего плана (представления — ред.), не давать большой амплитуды звучания, чтобы не испугать. Не нужно использовать высокие звуки и частоты, так как они могут негативно повлиять на восприятие и на внимание», — зауважує композитор спектаклю Євген Золотухін.

Перед підготовкою до постановки актори вивчали на тренінгах основи вікової психології, ігрового розвитку дітей від народження до дев'яти років, а також розбирали питання, пов'язані з інклюзією. Потім отримані знання закріплювали на практиці як лікарняні клоуни для пацієнтів, що проходять реабілітацію в Обласному спеціалізованому будинку дитини «Гіппократ».

«Важливо не просто поставити виставу, яку зможуть подивитись всі діти. Важливо, щоб актори, режисер, художник, композитор, хореограф — усі розуміли, для кого вона робиться, як діти сприймають інформацію, кольори, скільки інструментів (музичних — ред.) вони розчують, наскільки швидко чи повільно можуть розвиватись події на сцені. Тому для нас були проведені два семінари. На одному професійний корекційний педагог розповідала, як розвиваються всі базові потреби, вестибулярний апарат тощо. Це повнопланове розуміння, як взагалі діти розвиваються, тому що акторів цьому не вчать», — пояснює акторка, хореографиня постановки Аліна Богданович.


Прем'єра вистави відбулася в Будинку актора 19 жовтня. Усього в рамках проєкт заплановано шість безкоштовних показів, які можна відвідати до 26 жовтня. Ще двічі мюзикл зіграють у Полтаві.

Відео наразі готується.

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

У разі масових заворушень на вулицях міста ми вас повідомимо