Мова, Білорусь, вибори. Фейки і маніпуляції у харківських медіа: тижневий огляд INFOCRIME Kharkiv - Накипело

Мова, Білорусь, вибори. Фейки і маніпуляції у харківських медіа: тижневий огляд INFOCRIME Kharkiv

Найбільше медіа Харкова маніпулюють на теми місцевої політики і мовного питання. Про це свідчать дані тижневого моніторингу INFOCRIME Kharkiv.

Протягом першого етапу моніторингу (24-28 травня) аналітики проекту перевірили 1679 новин, публікацій і відеосюжетів ЗМІ Харкова, а також дописів харківських політиків  у соцмережах і зафіксували 47 публікацій з ознаками маніпуляцій і одну — з ознаками фейковості.

Фейкове виправдання судді з Харкова

Єдиним випадком виявлення неправдивої інформації на цьому тижні стала стаття у Kharkiv 2day «Харьковскую судью оправдали по обвинению в неправосудном решении».

У грудні 2016 суддя Господарського суду Харківської області Тетяна Денисюк зобов’язала державне підприємство «Укргазвидобування» передати компанії «Карпатнадраінвест» 10,9 мільйона кубометрів газу і 826 тонн газового конденсату.

Це паливо правоохоронці арештували у рамках кримінальної справи, одним з обвинувачених в якій був нардеп VII і VIII скликань від «Партії регіонів» Олександр Оніщенко. Він також був співзасновником компанії «Карпатнадраінвест», якій за рішенням Тетяни Денисюк передали газ і конденсат.

Суддю Денисюк звинувачували у зловживанні службовим становищем і винесені завідомо неправосудного рішення.

У 2020 році Конституційний суд визнав статтю Кримінального кодексу про неправосудні рішення неконституційною і вона втратила чинність. В цій частині справу проти судді Денисюк було закрито, але рішення про її виправдання не було. Виправдали її за іншим обвинуваченням — зловживанні службовим становищем, суд визнав обвинувачення недоведеним. 

Тобто суд не виправдовував Денисюк,як стверджується у виданні Kharkiv 2day, а лише закрив кримінальну справу проти неї. 


Харків’янам заборонили говорити російською: «парад» мовних маніпуляцій

Під час моніторингу аналітики виявили шість новин і один блог, які були присвячені маніпуляціям навколо мовного питання і скасування статусу регіональності для російської мови у Харкові.

Секретар міськради Ігор Терехов, коментуючи рішення суду, заявив: «Ми визнаємо українську мову державною, проводимо засідання виконкомів і сесії українською мовою. Але майже 80% харків'ян говорять російською, і їхнє право спілкуватися тією мовою, якою їм зручно».

В повідомленні на сайті міськради не пояснюється, звідки взята відповідна статистика, а головне — не зазначається, що скасування статусу регіональності ніяк не впливає на можливість харків’ян говорити російською мовою.

Це повідомлення майже слово в слово передрукували видання «Об'єктив», Status Quo, «Вгороде», Kharkiv 2day, «АТН», а на «7-му каналі» (в програмі «Харьковские известия» вийшов про це аналогічний сюжет.

На цю ж тему написав допис у Facebook і нардеп Олександр Фельдман, закцентувавши увагу на «праві харків’ян говорити рідною мовою» і проігнорувавши те, що таке право в них ніхто не забирав.

У 2012 році Верховна Рада прийняла закон «Про засади державної мовної політики»,  більш відомий як «закон Ківалова-Колесніченка». Цей закон передбачив можливість введення статусу регіональної мови в областях, де цими мовами розмовляли більше десяти відсотків населення.

28 лютого 2018 Конституційний Суд визнав Закон України «Про засади державної мовної політики» неконституційним, і він втратив силу. Мер Харкова Геннадій Кернес заявив, що міськрада не планує скасовувати це рішення.

У рішенні міськради «Про засади Державної мовної політики в Харкові», яке скасував суд, не йдеться про право говорити російською. В ньому дозволялося офіційно публікувати державною та російською мовами акти міської ради та її виконавчих органів і використовувати російську у роботі, діловодстві, листуванні цих органів з органами державної влади вищого рівня.

Більш того, десята стаття  Конституції України закріплює право людей спілкуватися будь-якою мовою.

В повідомленні на сайті міськради, яке стало першоджерелом всіх цих новин, була вказана лише частина інформації і не вказані дані про те, чого стосувалося скасоване рішення і скасований закон. Також в повідомленні подана маніпулятивна цитата секретаря міськради, з якої видавалося, що судове рішення стосується можливості говорити російською. Зазначені медіа поширили це повідомлення, не додавши необхідного контексту

Політична «джинса»

Велика частина маніпулятивних публікацій з ознаками замовності була присвячена місцевій політиці і йшла від потенційних кандидатів на посаду мера. Однією з причин такого засилля можна назвати те, що у жовтні цього року Харків позачергово обиратиме мера.

У онлайн-виданнях і на телеканалах за тиждень виявлені п’ять матеріалів, які мають ознаки немаркованої політичної реклами на користь секретаря міської ради Ігоря Терехова.

Наприклад, видання «Город Х» 28 травня опублікувало текст «Дворы харьковчан преобразятся до неузнаваемости». Перша частина тексту присвячена змінам на прибудинкових територіях, а друга — велика цитата Ігоря Терехова. В матеріалі акцентуюють увагу лише на наявності позитивних змін, але не уточнюють, коли були заплановані дані ремонтні роботи, яка вартість цих робіт  і коли аналогічний ремонт планують зробити в інших дворах.

Ігор Терехов з'явився у двох сюжетах видання «Харьковские известия» з місцевими жителями різних районів Харкова. У цих сюжетах в компліментарному стилі описується, як після цих зустрічей в відповідних районах відбулися позитивні зміни. У першому сюжеті йшлося про те, що після зустрічі секретар міськради ухвалив рішення збільшити кількість тролейбусних маршрутів до селиша Комунар, а в другому — що після особистого прийому Терехова на проспекті Тракторобудівників закриють «наливайку». 

Не лише Терехов з'являвся в харківських медіа в матеріалах з ознаками замовності. Активно «джинсували» у виданні «Вечірній Харків» і депутати «Блоку Світличної “Разом”».  

В одній новині йшлося про те, що харків’янин встановив рекорд України, піднявшись на гору в Гімалаях. У якості джерела для новини використаний допис депутата в Facebook, окремо акцентується увага на тому, що це зробив депутат облради від «Блоку Світличної “Разом”». Ця новина ілюструється фотографією депутата з партійним прапором, хоча у його дописі в Facebook є фото з прапором Харківської області.

Ще дві публікації стосувалися ситуації з фінансуванням харківських театрів. В одній публікації депутати облради від «Блоку Світличної “Разом”» критикують обласну владу, але при цьому позиція інших чиновників не наведена. В іншій — говориться, що саме депутати облради від «Блоку Світличної “Разом”» знайшли рішення проблеми з фінансуванням закладів культури в Харкові.

«Город Х» публікував статтю «Ответили, когда кислородную трассу уже установили меценаты. Как облгосадминистрация участвовала в обеспечении работы ковид-больницы». В обгортку аналітичної статті покладений компліментарний матеріал щодо дій депутата облради від партії «Опозиційна платформа “За-Життя”» Володимира Скоробогача і негативні конотації щодо інших депутатів облради і чиновників обладміністрації.

У матеріалі використовуються цитати Скоробогача, які представляють його рятівником хворих на коронавірус і непримиренним борцем за їх права, а чиновників ХОДА — такими, що піаряться на його заслугах. Точка зору ХОДА або інших депутатів облради в матеріалі не представлена.

Немаркована реклама: від мікрокредитів до газовиків

Окрім політичної «джинси» аналітики проекту Infocrime зафіксували вісім випадків немаркованої реклами на користь бізнесу.

В одному з матеріалів видання Status Quo розповідається про конкурс грантів від АТ «Укргазвидобування». Окремо наголошується на «соціальній відповідальності» компанії.  В іншому тексті Status Quo фігурує компанія «ДТЕК Нафтогаз», яка, судячи з тексту, є «однією з перших в українській газодобувної галузі впроваджує заходи щодо декарбонізації виробництва». В статтях подавана лише точка зору співробітників компаній і не зверталося за коментарями для незалежних експертів з питань газовидобування чи екології.

Ще два матеріала присвячені компанії «Київстар»: один про покриття області мобільним інтернетом, інший — про онлайн-телебачення від цієї ж компанії. В обох текстах описується лідерство «Київстару» на ринку мобільного зв’язку, але зовсім не згадуються інші компанії–конкуренти.

Текст «5 способів збільшити свої шанси на схвалення позики в МФО» замаскований під корисні поради, але при цьому містить активні гіперпосилання на сайт сервіса мікрокредитів «Тенго» від компанії «Милоан». Автори розповідають про переваги таких кредитів, не згадуючи про можливі ризики.

Один випадок матеріалу з ознаками замовності опублікувало видання Kharkiv 2day про IT-park Manufaсtura. В тексті описувалось те, в якому захваті були відвідувачі парку, але, наприклад не передається критика цієї забудови від місцевих активістів, які займаються збереженням культурної спадщини міста.

*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», Newsroom, Kharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon, «АТН», UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана, нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і потенційоного кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і потенційоного кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардепа і потенційоного кандидата в мери Харкова Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу – 24-28 травня 2021 року.

Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook: 

“Проєкт ГО «Інститут масової інформації» фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії” 

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

    ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

    У разі масових заворушень на вулицях міста ми вас повідомимо

    X