Інстаграм Терехова, «сгорбленная старушка» і меми про локдаун: вивчаємо тренди харківських маніпуляці - Накипіло
img

Олена Лептуга

  • 29 Січня 2021

Інстаграм Терехова, «сгорбленная старушка» і меми про локдаун: вивчаємо тренди харківських маніпуляцій


«Ну хоч без фейків», — цими словами хочеться підсумувати результати січневого моніторингу ІМІ.  Він досліджував новини з маніпуляціями та фейками, опубліковані протягом 11-15 січня в п’яти найпопулярніших медіа Харківської області — 057.ua, SQ, «Вечерний Харьков», «ВГороде.Харьков» та «Об’єктив». За його результатами таких матеріалів виявилося трохи більше двох відсотків (2,16%).

Потенційні кандидати в мери вже «джинсують»

Три з п’яти харківських медіа надрукували політичну «джинсу», причому кожне з них зосередилося на окремій політичній силі.

SQ написав на надзвичайно «соціально значущу» тему — «Терехов завел Instagram». В.о. Харківського голови Ігор Терехов зображений як наступник померлого Геннадія Кернеса: «Кстати, многие подписчики поприветствовали первую публикацию Игоря Терехова в инстаграм смайлом «фирменного» жеста Кернеса — «виктори»».

Ще однією потенційною кандидаткою на посаду міського голови є колишня очільниця ХОДА Юлія Світлична. На її користь, як і під час місцевих виборів, «джинсує» «Вечерний Харьков»: «Блок Светличной созывает сессию в Кегичевке, чтобы решить проблему высоких тарифов» (Вечерний Харьков). Подібних матеріалів на ресурсі три.

На «Зе!Команді» зосередилася медіагрупа «Об’єктив», яка присвятила по одному матеріалу депутатці «Слуги народу» Марії Мезенцевій та колишньому кандидатові в мери Харкова від цієї ж партії Олексію Кучеру. Заголовок статті, яка побудована на пості чиновника в телеграм-каналі, — «Алексей Кучер поделился впечатлениями от работы в новой должности» — дуже перегукується з «інстаграмом Терехова». 

За період моніторингу ми знайшли шість прикладів політичної джинси, що становить 30% від загальної кількості маніпуляцій.

Феєрія навколо тарифів і локдауна

Соціальна тема, куди ввійшли обидві тригерні для мешканців регіону, стала топовою маніпуляцією в трьох з п’яти харківських видань —  SQ, «Вечерний Харьков» і «Об’єктив». Загалом 35% від загальної кількості опублікованих у цей період новин з маніпуляціями. Тут і про судження й оцінки, що подаються як факти, і про псевдоекспертів, і про перебільшення реальних даних, і про неповну інформацію, і, зрештою, про меми. Тож далі топ-скін маніпуляцій про наболіле. 

Найочікуванішими були меми. У статті «Не понятый локдаун. Бурлеж сети» SQ зробив відповідну добірку. 

Snimok ekrana 2021 01 28 v 22.10.41

 «Магічна математика» від SQ, коли заявлена в заголовку кількість мітингувальників проти підвищення тарифів не підтверджується в тексті підрахунками: 50+150+15+70=285, а не заявленим «більше тисячі».

pasted image 0 5

Заангажований експерт — не найкращий вибір для отримання інформації.  Ідеться про Андрія Золотарьова — політолога, керівника Центру «Третій сектор», що неодноразово оприлюднював сумнівні дані соцопитувань. Таку інформацію підтверджує й видання texty.org.ua


Медіагрупа «Об’єктив» поставила оціночний заголовок «Рост тарифов: одинокому пенсионеру “можно сразу идти на кладбище” – мнение» до опитування, проведеного BBC News Україна. Матеріал містить також вибіркове цитування. 


Шедевром маніпулятивної подачі є ось цей «репортаж» від видання «Вечерний Харьков». Його героями стали «сгорбленная старушка», що шукає сірники; «бухгалтер Марина», яка зайшла за батарейками для тонометра мами; «женщина», яка жаліється чоловікові; «финансист Анжела», що не розуміє, навіщо карантин, й просто харків’яни, обурені рішенням Кабміну: «Маразм крепчал», «полный идиотизм», «театр абсурда», «дурдом», «бардак», «чудо чудесное», «квартал 95» – какими только эпитетами ни сопровождают харьковчане свое возмущение решением Кабмина.

Snimok ekrana 2021 01 28 v 22.08.13

Проте хочеться завершити на позитиві. Серед аналізованих медій є єдине онлайн-медіа, що цілком не вдавалося до маніпуляцій, принаймні протягом 11-15 січня 2021 року, — це ВГороде.Харьков. І ще одне видання — 057.ua, — попри 13 немаркованих рекламних матеріалів не вдавалося до викривлення інформації.  


Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.  

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

Оперативні та перевірені новини з Харкова