Агітація в Харкові: маніпуляції щодо мови, війни та газу - Накипіло
img

Олена Лептуга

  • 27 Березня 2019

Агітація в Харкові: маніпуляції щодо мови, війни та газу

Із чим у вас асоціюється Харків? Порівняйте свою відповідь з риторикою кандидатів у Президенти, і, якщо вона збігається, то ви потенційний політтехнолог. Усі болючі теми Східної України – на бордах і в промовах учасників політичних перегонів.

Екперти ІМІ проаналізували, що і як писали про кандидатів на посаду голови держави десять харківських видань (Город Х, Status Quo, Kharkiv.Today, Сайт города Харькова, АТН, Накипело, Объектив, Городской дозор, Newsroom.kh.ua, Kharkov.comments.ua) протягом першого тижня березня. У поле зору потрапили авторські матеріали й “джинса” за трьома типами: нейтральна, позитивна, негативна.

Біль №1. Мовне питання

Це коник, на якому вже котрі вибори стрибають ті, хто вбачає в Харківському регіоні свій електоральний базис. Яскравий приклад:

“Вилкул подчеркнул, что Оппозиционный Блок собрал более миллиона подписей жителей Украины, о том, что власть не имеет права запрещать людям говорить на родном языке. Вместе с коллегами по фракции Вилкул принес подписи в зал для голосования” (057.ua)

Біль №2. Війна

Звичайно, тема війни стосується всієї України, але в Харкові вона є особливо болючою й неоднозначною через близькість до зони бойових дій.

Валентин Наливайченко, Юрій Бойко, Олександр Вілкул – ось найбільш “миролюбиві” політики за версіями АТН, 057.ua.

Теми війни стає ключовою й у незамовних статтях “Обещал прекратить войну на Донбассе. В центре Харькова прошла встреча Вилкула с пенсионерами, — ФОТО” (057.ua).

Біль №3. Газ і промисловість

Харківський регіон як промисловий центр чутливий до економічних тем, що стосуються машинобудування. Ця тема проходить “червоною ниткою” в матеріалах про Таруту, Наливайченка, Бойка, Вілкула, Тимошенко, а іноді й поєднується з попередньою – і це знову ж таки йдеться по лідерами за згадками в медіа Харківського регіону – Олександра Вілкула.

Нейтральні

Справді журналістські матеріали про кандидатів кількісно програють “джинсі” – 14 проти 36 замовних статтей. Нейтральні журналістські публікації стосувалися, наприклад, сходження кандидатів з передвиборчих перегонів. Про заяву Євгена Мураева написали АТН і Kharkiv Today, ці ж медіа розповіли про рішення Андрія Садового (загалом дві згадки про підтримку Анатолія Гриценка теперішнім мером Львова).

Snimok ekrana 2019 03 27 v 13.51.14

Моніторинг харківських ЗМІ впродовж 1–7 березня 2019 року

Рейтинги кандидатів лише частково можна віднести до незаангажованих матеріалів, бо деякі ЗМІ методом маніпулятивних заголовків переорієнтовують акценти. Порівняйте: “Бойко может догнать Порошенко и Тимошенко, — Владимир Фесенко” (057.ua), На выборах в Харьковской области лидирует Юрий Бойко – социология® (АТН).

Отже, із 36 публікацій, у яких згадувалися кандидати, лише 14 відповідають журналістським стандартам, тобто не є “джинсою”. Це свідчить про компліментарний стиль подачі інформації про кандидатів. Лише одна авторська стаття про кандидата мала негативну спрямованість. Вона стосувалася розслідування щодо неправильно зареєстрованого майна в декларації Євгена Мураєва – В декларации кандидата в президенты Евгения Мураева нашли нарушения почти на миллион гривен (Kharkiv Today).

Загалом лідерами за будь-якими згадуваннями в медіа є Юрій Бойко — 8 згадок у медіа, 6 з яких “джинса”. Далі йдуть Олександр Вілкул (6 статей і лише одна нейтральна) та Юлія Тимошенко, про яку написали один матеріал, що не є “джинсою”. Варто зазначити, що така кількість публікацій про Вілкула пов’язана з його візитом у Харків. Це ж стосується причин згадувань Наливайченка (3 матеріали і лише один нейтральний) та Садового (4 статті, з яких, навпаки, тільки одна є “джинсою”). По одній замовній публікації мають на своїх рахунках чинний Президент і Сергій Тарута. В аналізований період надруковані також три незалежні досьє на Андрія Новака, Юлію Литвиненко та Миколу Габера.

Як писали про кандидатів харківські медійники?

не «джинса»
кандидатнейтральнопозитивнонегативнопосилання
Вілкул1057.ua
Бойко2057.ua objectiv.tv
Мураев21atn.ua, 2day.kh.ua
Наливайченко1atn.ua
Тимошенко1atn.ua
Садовий21atn.ua, 2day.kh.ua
Габер1nakipelo.ua
Литвиненко1nakipelo.ua
Новак1nakipelo.ua
«джинса»
кандидатнейтральнопозитивнонегативнопосилання
Бойко8057.ua, atn.ua
Вілкул14057.ua
Тимошенко4057.ua, newsroom.kh.ua, dozor.kharkov.ua
Тарута1057.ua
Наливайченко2057.ua, gx.net.ua
Садовий12day.kh.ua
Порошенко1dozor.kharkov.ua

Варто зауважити, що у передвиборчу кампанію з інформаційної точки не включилися kharkov.comments.ua і  sq.com.ua. За аналізований період вони нічого не написали про жодного із кандидатів у Президенти


Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.  

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

Оперативні та перевірені новини з Харкова