«Рік пішов на розбір, що і як працює, якби не було попереднього досвіду можна було б не вистрілити». Починати щось з нуля — максимально складно, потрібно мати мінімальне розуміння конкретного ринку, знань з економіки, підприємництва, маркетингу. Бажано за плечима спробувати себе в чомусь ще, розуміти як вести справи та бути структурованим.
Побудувати команду і на кухні, і в доставці і в кол-центрі, щоб самому не стояти біля печі і не гасити усі пожежі від браку структури відповідальних та необхідної кількості персоналу. «Завжди може статись історія, коли людина може випасти і знайти швидко іншу і навчити її всьому неможливо». Потрібно прораховувати набагато кроків наперед. Має бути оптимальна кількість людей, щоб, якщо хтось вилетить, то нічого з бізнесом не сталось.
Ніколи не шкодувати коштів на якісні юридичні послуги, інакше доведеться втратити в десятки разів більше. «Ми підписали договір про оренду не з прямим власником, а через структуру, яка надавала послуги і не повністю детально розібрали усі пункти. Згодом нас попросили звільнити приміщення. І коштувало нам це 80 000$ витрат, які ми вклали в капітальний ремонт». Так, бізнес — це і про велику кількість папірців, в яких не варто помилятись.
Як тільки ви стаєте успішними, виникають нові проблеми. «Орендодавці хочуть підняття плату, як приклад, лише тому, що ви ті, кому на локації вдалось реалізуватись. І доводиться йти на ультиматум працювати ще більше, аби собі це дозволити. Бо сума вкладень і роботи реклами над закладом і ремонту приміщення, і клієнти коштують дорожче».
Максимально важливо мати зручний сайт і за потреби додаток. Так ваші клієнти стають ще ближчими до вас. Чим легше здійснити покупку, тим частіше будуть залишатись з вашим брендом. А ще серйозно поставитись до підрядників, адже, якщо вони виявляться ненадійними, то доведеться усе робити з нуля.
Маленький стартап без стратегії і досвіду закриється через рік — необхідно будувати плани на роки та постійно змінюватись. «Ми вклали шалені гроші в рекламу, вигадували надзвичайні знижки та акції, щоб обійти конкурентів. І прийшов той момент, коли ми просто не змогли справитись з трафіком. Тоді вирішили трохи призупинитись і більше вкладатись в обробку тих клієнтів, які з'явилися, щоб вони ставали нашими постійними користувачами. Важливо і залучати нових, але ще важливіше аби залишались ті, хто вже з вами».
Проблеми, які від вас не залежать також потрібно прораховувати. У наших реаліях часто буває, що можуть неочікувано вимкнути світло або ж у старих районах міст затоплення підвальних закладів. «Нам це питання легше, бо ми робимо піцу на дровах, але також наперед є генератор на такі випадки. А в одному цокальному приміщенні під час сильних злив нас затопило водою по коліна. Але ми максимально орієнтована на клієнтів компанія і ми зробили все, що було замовлено наперед, а одночасно викачувалась вода і потім на дві години був закритий заклад — це єдиний раз, коли ми не працювали стільки часу».
«Ми маємо акцію, що, якщо наша доставка запізниться на одну хвилину, то ми подаруємо піцу безкоштовно. І були такі випадки, коли люди спеціально не вчиняли нашому кур’єру двері». Потрібно прораховувати ризики, чи зможете ви їх покрити та чи варто на них йти. Клієнти завжди різні і нормально шукати способи збільшити їхнє коло, але ви повинні гарантувати виконання умов, які обіцяєте і реалістично реагувати на реакцію, яку можете отримати.
Потрібно розуміти власні можливості. Так, реакція клієнтів може бути непередбачувана. У часи суспільних викликів, чи це революція, чи епідемія, бізнес також робить свій внесок у допомогу. І, на жаль, кожен має власну мотивацію для цього. Це може сприйматись як піар-акція і попри серйозні витрати вас можуть хейтити. Головне — правильно прокумунікати вашу позицію, розуміти особисто для чого ви це робите і не відходити від обраного шляху. Або не братись, якщо знаєте, що це стане для вас трагедією.
Пробувати опрацьовувати те, що не можеш, щоб знати, як підходити до цього в майбутнього. Можна довго прописувати і говорити собі, що колись, а не зараз, але, якщо взяти і постаратися зробити, то наступного разу піднімаєш свій мінімум можливостей і реагуєш більш якісно на виклики. Все як у спорті — працювати над собою щоденними тренуваннями та нарощувати м’язи.
Оперативні та перевірені новини з Харкова