Подвійні удари: як працюють харківські журналісти під час загрози дабл-тапів - Накипіло
Історії

Подвійні удари: як працюють харківські журналісти під час загрози дабл-тапів

2024 рік для Харкова почався з інтенсифікації обстрілів, великої кількості жертв і руйнувань. І перші теплі дні не стали виключеннями, за останні два тижні місто піддавалось ударам росіян на щоденній основі по декілька разів. Також росіяни більш активно стали застосовувати тактику “дабл тапів” — ще раз влучати по місцях попередніх ударів, коли рятувальні служби вже прибули. Це призвело до збільшення кількості жертв серед “first responders”, які, включно із журналістами, прибувають на місця одними з перших. 

Лише у квітні під вогонь потрапили журналісти Харкова і Запоріжжя. Також нагадаємо, що у проміжку з кінця грудня по кінець січня у Харкові постраждали журналісти France 2, ZDF, Медіагрупа “Накипіло”, турецького Анадолу і офіси “Об’єктив”, Суспільне.Харків та Українського радіо.

Регіональна редставниця ІМІ звернулась до харківських медійників з приводу їх протоколів роботи у небезпечних умовах і на місцях прильотів.

“Ми заздалегідь не готувалися до дабл-тапів, якщо чесно, бо ми хоч і чули про такі випадки, але вони траплялися здебільшого в районах ближчих до лінії фронту. У Харкові я не пригадую таких випадків.  Хоч у цілому ми готові до екстрених ситуацій. Всі журналісти пройшли HEFAT-тренінги (Hostile Environment and First Aid Training — прим.)  та оновлюють їх кожен рік, за кожним журналістом, який їздить на «прильоти», закріплений комплект броні та аптечки. Зараз же, коли колеги не тільки в Харкові потрапляють під такі удари — ми вирішили трошки прискіпливіше ставитися до безпеки.  Безумовно, що броня і каска мають бути одягнені весь час на місці влучання, журналісти мають одразу розуміти, де найближче укриття, не кидати аптечки десь у машині, а носити з собою і тримати в голові, як цим всім скористатися, щоб у випадку повторного влучання залишитися максимально неушкодженим.  Додатково у Гварі ми працюємо над алгоритмом часу. Звісно, оперативність важлива, але все ж таки, на мою думку, після першого влучання треба витримати деяку паузу, перш ніж приїжджати та намагатися відпрацьовувати локацію максимально швидко та при цьому якісно.” — Олександр Манченко, Гвара Медіа
«У нас в редакції чіткі правила висвітлення влучань: тільки в бронежилетах і касках з індивідуальними аптечками, у взутті з товстою підошвою, щоб не поранити ногу на уламках чи цвяхах. Головна редакторка завжди знає, де знаходиться знімальна група і залишається на зв'язку з журналістами, моніторить можливі загрози. Машина завжди припаркована в декількох кварталах від місця влучання капотом до виїзду, у випадку загрози знімальна група має якнайшвидше покинути місце влучання, якщо це неможливо, то пройти в укриття». — Віктор Пічугін, Медіагрупа “Накипіло”

Основні рекомендації по роботі у місцях влучань

Щоби убезпечити себе при роботі на місцях влучань, по-перше, треба працювати у бронежилеті і шоломі. Важливо, підібрати шолом по розміру і щільно затягти затяжки, він не має спадати з голови, а має щільно прилягати. Бронежилет також має бути підібраним по розміру, коректно затягнутий, прилягати до тіла, але не тиснути і не стискати ребра. Все це спорядження можна отримати в Інституті Масової Інформації, треба звернутись на Медіабазу.Харків або до регіональної представниці у регіоні. 

2024 04 10 18.54.52
Фото: Ігор Лептуга, приклад неправильного використання шоломів на одному з прильотів у Харкові

При собі варто мати аптечку, яка укоплектована сертифікованими ТССС турнікетами. CoTCCC рекомендує використовувати вісім різних непневматичних турнікетів: (CAT) Gen 7, (CAT) Gen 6, RMT-T, SAM-XT, SOFTT-W, TMT, TX2 та TX3. Також комітет рекомендує два пневматичних: EMT та TPT2. Зараз існує багато підробок, тому важливо вміти відрізняти справжні турнікети від несправжніх. Інструктор з тактичної медицини Сава Чуйков підготував список рекомедацій для того, аби відрізнити підробку у найпопулярнішому турнікеті САТ 7:

    CAT GEN 7 герметично упакований в прозору плівку як на фото
 — GEN 7 має фірмове тиснення на пластиковій платформі з зазначенням бренду і інформацію про виробника
 — GEN 7 має фірмове тиснення на воротку та пряжці
 — GEN 7 має маркування фарбою на стрічці
 — Турнікети випускаються в трьох кольорах — чорний, помаранчевий і синій.

По-друге, важливим елементом роботи у місцях з підвищеним рівнем небезпеки є планування роботи у небезпечних місцях: зв’язок, розташування транспорту, дії команди під час загрози повторного удару або у випадку поранення одного з членів. В цьому ж пункті важливо одразу на місці зрозуміти, куди можна сховатись, чи є поряд укриття 

По-третє, вдягати зручне взуття із товстою підошвою — це убезечить від поранень спричинених розбитим склом і уламками. на місцях влучань.
Також не останнім аспектом є постійне тренування своїх навичок з домедичної допомоги, відвідування курсів Stop The Bleed. Подібне тренування також можна пройти на Медіабазі.Харків.

prylot liubovi maloi
Фото: Ігор Лептуга, місце дабл-тапу у Харкові

Медик оперативного реагування ГО “46”, Ярослав Паладійчук зазначає, що перша і головна необхідність на місці влучання це розуміння небезпеки. Яке саме обзроєння прилетіло першим, і яка загроза є наступною. 

На прикладі ракет — у них є сектор, у них є координати та візуальні ознаки, куди треба влучити. Вони коригується відносно геолокації і відносно візуального спостереження: будинків чи чогось, до чого вона прикріпилася. Якщо перший пуск був такий, і є загроза другого пуску, то треба якомога швидше відійти від місця влучання, тому що, скоріш за все, прилетить в ту саму точку. Розбіжність цих двох дронів (говорить про дабл-тап у Харкові — прим.) була, по-моєму, чи то в 5, чи то в 10 метрів один від одного. Тобто вони прямо влучали в одне конкретне місце. 
У нас є одна людина, яка стоїть на чатах, яка моніторить постійно ситуацію у повітрі з відкритих джерел, з активності пускових чи ще чогось. У випадку, якщо ми бачимо якусь активність, ми, як мінімум, насторожуємось і готуємося до від’їзду. З дуже корисних порад, це паркувати автомобіль капотом на виїзд. В принципі, в будь-якій ситуації, тому що може бути не тільки даблтап, а, наприклад, розрив газу чи ще якась неочевидна загроші. Завжди ставати мордочкою на виїзд на безпечній відстані від місця влучання. І таким чином, щоб тебе ніхто не підпирав ні спереду, ні ззаду — це дозволяє швидко поїхати і убезпечити себе. Також слухаємо уважно ДСНС і поліцію, тому що вони мають чіткіші розвіддані стосовно ситуації в повітрі.

Що робити після даблтапу, якщо він вже стався? Найперше — це відійти або від'їхати в безпечне місце або в укриття. Продивитися всіх на травми можливі або можливі ураження. І, якомога швидше, звернутися до лікаря, тому що може бути акубаротравма чи ще щось, як наслідок прильоту.” — коментує Ярослав Паладійчук, ГО “46”

Юлія Напольська, представниця Інституту Масової інформації у Харківській області

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

Оперативні та перевірені новини з Харкова