У Міністерстві освіти і науки України взялися реформувати середню освіту. Як зазначила міністерка Лілія Гриневич, зміни неможливо якісно провести, якщо це не буде супроводжуватися реформуванням підходів до підготовки вчителів. Медіапроект «Накипіло» зібрав найцікавіші коментарі очільниці Міністерства освіти і науки щодо майбутніх реформ під час EdCamp Ukraine.
Про компетентнісний підхід
«Зараз ми орієнтуємось в основному на певні основи знань і трошки на вміння. Дітям потрібно ядро знань, з яким треба працювати для того, щоб вони вміли потім шукати потрібні їм знання. Компетентності відрізняються тим, що це не тільки знання».
Ми зараз терпимо кризу знаннєвої школи.
«У пересічній українській школі вчитель приходить і транслює знання. Він дуже часто переказує застарілу інформацію з підручника, а дитина повинна ці знання відтворити. Це нічого не дає для сучасного життя в цьому бурхливому світі».
Школа перестала бути єдиним місцем, куди ходять за знаннями. Тепер є інформаційні технології і дуже багато ресурсів.
«Це абсолютний абсурд, коли сьогодні близько 60% дітей у країні змушені отримувати репетиторські послуги, щоб скласти ЗНО. Це означає, що в нас щось не те зі змістом зовнішньо-незалежного оцінювання і щось зовсім не так зі старшою профільною школою».
Про сучасні інформаційні мультимедіа в навчальному процесі
«Те, що діти мають гаджети вдома, а в школі їх нема. Це перша проблема. А є ще і друга проблема — це велика частина дітей, які не мають гаджетів ні вдома, ні в школі. Потім вони виходять на ринок праці й опиняються в нерівних умовах. Тому ми мусимо приносити в школу інформаційні технології».
Завдяки децентралізації ми почали інформатизацію шкіл. Цього року 23 тисячі комп’ютерів, які добре адаптовані для навчального процесу, поставлені в опорні школи. Тобто там, де дійсно немає в дітей доступу до інформаційних технологій. Але відгадайте, скільки з цих комп’ютерів підключено до інтернету? Тільки 25%.
Так сталося в Україні, що суспільство у своєму розвитку випередило школу. Це дуже небезпечна тенденція, тому що школа має бути в авангарді суспільних змін. Ми готуємо дітей для їх професійної кар’єри, яка буде через 20 років. Сьогодні провідні освітні системи працюють з 3D-простором для того, щоб моделювати навчальні матеріали для дітей, а ми мріємо про підключення до інтернету.
Про педагогіку партнерства
Найголовніше в педагогіці партнерства — вибудувати довіру між учителем і учнем. Коли учень довіряє вчителеві. Розуміє, що вчитель його не зрадить, завжди підтримає.
«Батьки вже давно перестали сподіватися на школу як на місце педагогічної консультації. І це є величезна проблема, тому що для батьків учитель повинен бути партнером, який допомагає в складних ситуаціях з дитиною».
Авторитарна педагогіка досі є традиційною для пересічної школи.
«Нам треба покращити кваліфікацію вчителів відносно того, як працювати з батьками. Коли ми розглядаємо батьків як ресурс, який допоможе нам облагородити ситуацію в нашій школі, це цілком неправильно. Тоді вони втрачають довіру до школи».
Ви будете здивовані тим, скільки ми запропонуємо свободи вчителям у початковій школі нової української школи. Ми випишемо стандарти тільки в результатах навчання і скажемо вам: досягайте цих результатів так, як ви хочете. На жаль, я можу прогнозувати, що не всі вчителі будуть готові до цієї педагогічної свободи.
Про реформування сільських шкіл
«Усі кажуть: немає школи — немає села. Але це повинна бути відповідна школа, яка б позитивно впливала на життя села. І в нас зараз пропозиція така. По-перше, початкова школа як найближче до місця проживання дитини. Маленьких дітей возити не можна. А старших дітей возити треба заради якісної освіти. Сьогодні 33% 10-класників навчаються в класах, де менше 10 учнів. Це означає, що в цих школах один учитель викладає водночас фізкультуру, англійську мову, фізику і ще щось».
Дуже важливо зменшити кількість дітей на індивідуальному навчанні.
«Не школа є нашою самоціллю. Наша мета — дати дитині адекватну якість освіти, і ми будемо пристосовувати мережу таким чином, щоб кожна дитина отримала цю адекватну якість».
Маленька початкова школа має стати культурно-освітнім центром сільської громади.
Зміна тестування
«Ситуація зараз така: ми вчимо в школі тому, що потім будуть перевіряти. І якщо ЗНО націлене на велику кількість фактів і термінів, то ми будемо робити наголос на це в навчальному процесі і втратимо час для того, щоб навчати компетентності».
Проблема в тому, що ЗНО в нас є ще превентивним заходом проти корупції.
«Нам треба буде вчитися робити оцінювання, здатне перевіряти компетентності, збільшувати кількість відкритих частин в тестах. Тому що через відкриту частину ви можете здійснювати цю перевірку».
Про перепідготовку вчителів
«Ми мусимо перевчити 22 тисячі вчителів початкової школи і три тисячі заступників директорів початкової школи на курсах підвищення кваліфікації. І не просто на курсах у наших інститутах післядипломної освіти для сертифікату, а щоб дати їм реальний інструментарій у руки. Зараз ми будемо працювати в пілотному проекті, щоб змоделювати такий курс, який пройде кожен з цих 25 тисяч вчителів. Далі будемо рухатися до другого, третього класу, і це дуже серйозна і складна робота».
ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин