Я — повідомлення - Накипіло
Події

Я — повідомлення

  • Наталія Завгородня
  • Віктор Пічугін
  • 10 Лютого 2023

Часто важливими проблемами у спілкуванні стають навички передачі почуттів, побажань, проблем — неприємного або неприйнятного. Як звертатися до іншого, аби бути почутим, зберегти увагу до відчуттів співрозмовника та залишатися в межах взаємоповаги та порозуміння?


Однозначної відповіді немає, та найдовший шлях починається з маленького кроку. Найперше в розвитку комунікативних навичок — опанування так званого «Я-повідомлення».


«Я-висловлювання» або «Я-повідомлення»

Формулювання, коли людина говорить про свої наміри, бачення, стан і почуття, намагаючись не зачіпати й не звинувачувати оточуючих. Тобто ми можемо повідомити про дискомфорт і незадоволення, не нападаючи на співрозмовника, не травмуючи його. Таким чином, уникаючи критики та докорів, ми мінімізуємо ймовірність розвитку конфліктної ситуації та непорозуміння. 


На практиці доведено кожним: зіткнувшись із так званим «Ти-повідомленням», ми відчуваємо напад і реагуємо відповідно. Згадайте, як ви реагували, коли чули на свою адресу: «Ти поганий», «Ти не вмієш», «Ти мене дратуєш».

Аби сформулювати «Я-повідомлення», необхідні чотири прості умови.

Говоріть про почуття

Насамперед необхідно повідомити, які емоції ви відчуваєте зараз, що порушує ваш внутрішній спокій. Це можуть бути такі словосполучення: «я засмучуюсь», «я турбуюся», «мені неприємно», «я переживаю», «я злюся».

Повідомляйте про факти

Вкажіть факти, які вплинули на ваш стан. Важливо бути максимально об'єктивним і не давати оцінок діям іншого. Просто опишіть, що саме сталося. Краще використовувати безособові речення, невизначені займенники та узагальнення. Наприклад, «Я засмучуюся, коли спізнюються», «Мені неприємно, коли в кімнаті брудно».


Прояснюйте

Постарайтеся пояснити, чому саме вас зачіпає той чи інший вчинок, аби претензія не виглядала необґрунтованою. Якщо хтось запізнився, можна сказати: «Мені доводиться стояти на самоті та мерзнути» або «У мене мало часу, а я хотів довше побути з тобою».

Формулюйте потреби та побажання

На завершення розкажіть, яка поведінка бажана. Наприклад: «Хочется, аби мене попереджали при запізненні». Отже: «Я хвилююся, коли друзі спізнюються, бо здається, що з ними щось трапилося. Добре, аби мені дзвонили у разі запізнення».

На початку опанування методикою спробуйте сформулювати «Я-повідомлення» в письмовій формі. Так легше перевіряти себе, а також відстежувати: як змінюється формат розмови та ваші відчуття під час діалогу. Спробуйте та відчуйте різницю. Бути почутим — просто.



ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

Оперативні та перевірені новини з Харкова