Соціальний автобус Мерефа — Харків. Сімейна схема мера? | Накипело
Події

Соціальний автобус Мерефа — Харків. Сімейна схема мера?

  • Альона Нагаєвщук
  • Ігор Лептуга, Іван Горб
  • 11 Червня
  • 1899

Пільговики можуть дістатися з Мерефи до Харкова та назад на спеціальному автобусі. Жителі вважають новий графік поїздок незручним, активісти ж підозрюють місцеву владу в організації корупційної схеми.

У цьому році кожен житель Мерефи додатково заплатить за проїзд пільговиків 120 гривень. А взагалі компенсація пільгових перевезень обійдеться громаді в три мільйони гривень. Це вартість пілотного проєкту міськради «Соціальний автобус». Таких спецрейсів три, автобуси ходять за графіком. Ми поцікавилися, чи зручна нова послуга та чому вона настільки дорога.

Раніше місцевим жителям із правом безкоштовного проїзду в громадському транспорті достатньо було показати водію пільгове посвідчення. Останні неохоче погоджувалися: доводилося довго чекати компенсацію від міської ради. За інформацією «Харківського антикорупційного центру», у 2018—2019 роках сума відшкодування коливалася в межах 260—360 тисяч гривень на рік. Щоб вирішити проблему й заощадити, у січні Мерефянска міськрада запустила проєкт «Соціальний автобус». Послуга доступна пенсіонерам, учасникам бойових дій, людям з інвалідністю, «чорнобильцям», дітям з багатодітних сімей, дітям-сиротам та позбавленим батьківського піклування. Вони їздять за електронними картками.

Встигни на рейс, якщо зможеш

Як нам розповіла заступниця мера Світлана Рудницька, у Мереф'янській ОТГ проживають приблизно 9 000 осіб із правом пільгового проїзду. Для них курсують за графіком три автобуси з різних районів міста.

«Комусь потрібно поїхати вранці, комусь — в обід. Але ми спочатку провели громадські слухання, потім висловилися представники ветеранських організацій, внесли побажання щодо графіку роботи автобусів. Ми підлаштовуємося під потреби населення», — заявила чиновниця.

У годину пік у автобусі зайняті всі сидячі місця. Ще не всі пенсіонери встигли випробувати новий рейс. Галина Легеза живе в селі Утківка Мереф'янського району. Каже, раніше могла дістатися до міста в будь-який час. Тепер треба пристосуватися під розклад, навіть до лікаря не завжди встигнеш. Нашим словам про збори громади вона здивувалася.

«Зараз я можу приїхати в Мерефу лише два рази на день: вранці, та відразу повернутися, а потім — пообіді. Не було в нас ніяких громадських слухань. Депутати проголосували, а ми могли на сесії висловитися вже за підсумком», — пояснила Галина Легеза.

Багатодітній матері Ользі Бакуті розклад теж додав незручностей. У жінки шестеро дітей. У школі в усіх уроки закінчуються в різний час, а деякі діти відвідують гуртки. У результаті хоч десь, та не встигнеш. 

«Уранці ще потрапляємо на рейс, назад зі школи — ні. Близько 15:00 троє дітей тричі на тиждень відвідують музичну школу. Треба встигнути туди й повернутися додому. Діти ж не будуть голодні до вечора сидіти, поки прийде цей соціальний автобус», — скаржиться Ольга

До чого тут родина мера?

Нову послугу так і обговорювали б лише в громаді, якби не люди, пов'язані з проєктом. «Харківський антикорупційний центр» з'ясував, що в пільговій схемі перевезень є пряме порушення Закону «Про запобігання корупції». У організації злочинної схеми активісти підозрюють мера Мерефи Веніаміна Сітова.

«У цьому році компенсація проїзду обійдеться громаді в 3,6 мільйона гривень. Фактично гроші отримає підприємство, пов'язане зі сім'єю мера. Мереф'янським автотранспортним підприємством володіє син Веніаміна Сітова. Згідно з декларацією мера, його дочка отримує зарплату з підприємства. Розташоване це АТП на землі, яка належить дружині мера», — перераховує сумнівні моменти юрист Володимир Рисенко.

Цьогоріч місцева мерія уклала договір про пільгові перевезення з ФОП Корнієнко Анатолій Миколайович. Із 3,5 мільйона гривень він отримає 2,6 мільйона. Приватний підприємець зареєстрований на землі, що належить дружині Веніаміна Сітова. Він же орендує автобуси у Мереф'янського АТП.

«У результаті гроші з сім'ї нікуди не йдуть. Це реальний конфлікт інтересів, — каже юрист. — Якби був проведений відкритий конкурс на ці ж маршрути, та перевізники не були пов'язані з конкретними чиновниками місцевого органу самоврядування, ніяких питань до цих сум не виникло б». 

Із Корнієнком місцева міськрада співпрацює давно. За даними ProZorro, у минулому році виконком заплатив підприємцю за перевезення пільговиків 255 тисяч гривень. За проїзд вихованців Будинку культури, футбольної команди, дітей-пільговиків та ліквідаторів аварії на ЧАЕС він отримав 276 650 гривень у 2019-му та 297 550 гривень — у 2018 році.

Про можливий конфлікт інтересів ми розпитали заступницю мера. Чиновниця заявила, що тендер пройшов законно. Чи вдалося заощадити бюджет громади завдяки новій послузі, наразі неясно.

Світлана Рудницька, заступниця мера: «Ви ж розумієте, що таке тендерні закупівлі? Там все прозоро. Хто може виграти, хто може податися, — це все відбувається згідно з чинним законодавством. За минулий рік ми заплатили в повному обсязі ті кошти, які виставили нам перевізники. Те, що прийнято на сесії, те ми й оплатили. Поки що у мене немає інших коментарів з цього приводу. Дотепер не проведений аналіз, тому що це пілот».

Журналістка: «Але коли в конкурсі беруть участь родичі — це незаконно?».

Світлана Рудницька: «Я не знаю, що вам відповісти. Я не фахівець».


Чекаємо відповідь прокуратури Харківської області про можливий склад злочину та покарання підозрюваних.

Матеріал відзнятий в рамках проекту «Активна та прозора децентралізація в ОТГ». Він реалізується в рамках проекту IWPR Ukraine за підтримки МЗС Королівства Норвегії.

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

У разі масових заворушень на вулицях міста ми вас повідомимо