Що таке Mastodon та чому він може стати альтернативою для популярних соцмереж? - Накипіло
Події

Що таке Mastodon та чому він може стати альтернативою для популярних соцмереж?

  • Юлія Винниченко
  • Rafapress
  • 17 Листопада 2022

Децентралізована соціальна мережа Mastodon набирає популярність в Україні. Вона має відкритий код, обіцяє не показувати користувачам рекламу та не збирати дані для подальших рекламних компаній. Та найважливіше, соціальна мережа не блокуватиме користувачів за контент про війну, на відміну від техгігантів, такі як Instagram, Facebook та Twitter.

Що таке Mastodon?

Популярні соціальні мережі можна порівняти із торговим центром. Відвідувачі мають дотримуватися спільних правил, аби не потрапити «в бан». Торговий центр має свого власника і працює на його інтереси. Натомість Mastodon — це локальні магазинчики у вашому домі. У кожного своя тематика та правила, які встановлює власник, тобто модератор.

Mastodon входить до Fediverse — мережі децентралізованих сервісів із відкритим кодом на різноманітних серверах. Де би користувачі не були зареєстровані, вони можуть спілкуватися між собою. Кожен сервер має свої правила, їх встановлює модератор, яким можете бути і ви. Сервери переважно є тематичними, люди об’єднуються за вподобаннями.

Наразі Fediverse нараховує понад 6 мільйонів користувачів, з 97 сервісами на 15 протоколах, де Mastodon має лідерство з більш як 4,5 мільйонами користувачів.

З чого почати у Mastodon?

Для початку користувач має обрати для себе «адресу прописки», тобто сервер, де він перебуватиме. У Mastodon почали з’являтися сервери українських міст: є Київ, Херсон, а також Харків. Наразі неможливо сказати, якій темі буде присвячений сервер, але точно зрозуміло, що тут немає обмежень на вільне обговорення війни в Україні. Користувачів не відправлять у блок за використання слів «Азов» чи «русня», а контент не позначатимуть як «чутливий». Тому для старту, можна зареєструватися на сервері вашого міста.

Як зареєструватися та спілкуватися у Mastodon?

  1. Оберіть сервер, який буде вашим місцем прописки.
  2. Введіть електронну пошту, логін та пароль.
  3. Інколи треба дочекатися погодження модератора, якщо сервер закритий.

Вітаємо, ви в мережі!

Інтерфейс соціальної мережі — це чотири колонки, три із яких відображають хронологічну стрічку новин. Зверніть увагу, саме хронологічну. Те, від чого свого часу відмовилися техгіганти, аби видавати контент за охопленнями, відтак, почати «перегони за лайками» серед юзерів.

Головна — демонструватиме всі дописи людей, на кого ви підписані. Стандартно, як у Twitter чи Facebook.

Локальна — стрічка вашого сервера. Тут дописи всіх, хто зареєстрований на вашому сервері, не важливо, підписані ви на людину чи ні. Це, ніби визирнути у вікно та побачити, чим займаються ваші сусіди.

Глобальна — місце, де збираються дописи людей, на яких підписані ті, на кого підписані ви. Простими словами, рекомендації для ваших підписок.

Я зареєструвався, що далі?

Аби у Mastodon вам було цікаво, потрібно підписуватися на нових людей. Плюс у тому, що мастодонці — дуже доброзичливий народ. Вони підписуються у відповідь та реагують на ваші дописи.

Для пошуку нових підписок використовуйте ключові слова та хештеги. Розкажіть про нову соціальну мережу на своїх сторінках у Twitter та Facebook, створюйте свідоме комʼюніті однодумців!

Якщо ви активний користувач Twitter, можна налаштувати автоматичний постинг твітів у Mastodon. Це допоможе генерувати контент, поки ви знайомитеся із новою соціальною мережею.

Mastodon має і свій додаток для мобільної версії, його можна завантажити за посиланнями для iOS та для Android. У додатку соцмережа виглядає більш традиційно, ви бачитимете одну стрічку новин.

Чи є майбутнє в децентралізованих сервісів?

Популярні соцмережі лишають усе менше свободи для кожного окремого юзера. Нав’язлива реклама, обмеження контенту, який можна просувати, створення навколо вас інформаційної бульбашки, вибудованої суто на вподобаннях — це вже не про об’єктивність та свободу.

Так, це новий майданчик, де потрібно заново збирати аудиторію, але він дасть змогу говорити вільно та не бути товаром для майбутніх рекламних кампаній. Це, ніби повернення до олдскульних соцмереж, які дають вам свободу говорити, а не навпаки.

Цей матеріал створено в межах спецпроєкту «Цифрова екстрена підтримка громадянського суспільства в Україні» від ГО «Інтерньюз-Україна», що фінансується Міністерством закордонних справ, торгівлі та розвитку Канади (GAC) через eQualitie Inc. Зміст цієї публікації є цілковитою відповідальністю ГО «Інтерньюз-Україна» й не обов’язково відображає офіційну позицію eQualitie.

Якщо ви представник громадської організації або преси й маєте запитання щодо цифрової безпеки, звертайтеся до ГО «Інтерньюз Україна» та отримайте безплатну онлайн-консультацію.

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

Оперативні та перевірені новини з Харкова