«Люди мають цінність. Решта — наживне». Історія медіаексперта Валерія Гармаша - Накипіло
Події

«Люди мають цінність. Решта — наживне». Історія медіаексперта Валерія Гармаша

  • Роман Даніленков
  • Валерій Гармаш
  • 6 Червня
  • 1366

Чому в жителів Слов'янська імунітет до страху або «товста шкіра»

«Після звільнення Слов'янська у 2014-му протягом року ширилися чутки, що знову захоплюватимуть місто. У цьому стані ти живеш постійно. Вранці прокидаєшся — не захопили, значить, усе добре. Напруга поступово спадала, але “грубість шкіри” з'являлася. Ти розумів, що небезпека існує: війна зовсім близько, до кордону з окупованою територією лише 75 кілометрів. Імовірність того, що хтось проскочить, завжди була», — згадує Валерій Гармаш, засновник та CEO медіахолдингу «Має сенс». 

Валерій наразі — ключовий експерт напряму менеджменту за проєктом Media Development Foundation «Екстрений фонд порятунку українських регіональних медіа».

Про першу евакуацію зі Слов'янська

У 2014 році Слов'янськ перебував під окупацією впродовж 84 діб. Валерій виїхав у останній місяць, коли вже зовсім не було можливості залишатися. Це виглядало дуже дивно: світла немає, води немає, газу немає, а ти сидиш. Чого ти сидиш? Що стережеш? Так, майно якесь. Сім'ю він вивозив за два тижні після початку окупації. Перший виїзд. Уже стояли орки, уже був пропускний режим. Все це було дуже дивно. 

«І ти проїжджаєш їхній блокпост, приїжджаєш до наших, а там — український прапор. І ти такий: йомайо, український прапор! Боже, як чудово»!

Новин не буде?

Валерій повернувся до Слов'янська через тиждень після звільнення міста. Невеличкими групами активісти почали обговорювати, як приводити місто в порядок. Як зробити, щоби воно якнайшвидше прийшло в норму. На одному з суботників Гармаш зустрівся з ведучою місцевого телеканалу.

 «Слухай, а що з новинами? Як це тепер буде?», — запитав Валера. 

 «Так новин не буде, вишки ж немає», — відповіла вона.

 «А радіо? Інтернет?»

 «Я в цьому нічого не розумію. Зроби сам!»

Зробив. 22 вересня 2014 року вийшла перша новина на сайті Слов'янська 6262.com.ua. До цього Валерій новинами не займався та на цьому не розумівся. 

Сьогодні ресурс став головним новинним порталом регіону. Він трансформувався в медіахолдинг, який має чотири основні напрямки: соціальна частина у вигляді ресурсу новин, продакшн студія, діджитал агенція та sales house.

У чому секрет успіху?

Два роки Валерій вважав, що проєкт неуспішний, що все погано. А все тому, що не знав, як ідуть справи в інших медіа, і з тим жив. Насправді ж успіх був. А головний секрет цього успіху — Гармаш задіював процеси, які раніше застосовував у бізнесі, бо так для нього було зрозуміліше. Тобто медіаресурс будувався за бізнесовими принципами, і саме у бізнесі досвід Валерія був величезний. Виробництво контенту він сприймав як виробництво на заводі: потрібно просто випускати продукцію. Відповідно, це виробничий процес, тож треба розбудувати саме бізнес-процеси. Так і сталося.

Евакуація 2.0

Наразі вся редакція в евакуації, 6262.com.ua вивезли весь штат співробітників. Навіть тих, хто довго не хотів виїжджати. На 80% команда працює, 20% — це відділ продажів, який перебудовується. Журналісти співпрацюють із фіксерами, які залишилися у місті.

Алгоритм евакуації був проговорений ще у 2014 році, за тиждень до публікації першої статті. У день, коли було прийнято рішення про створення ресурсу новин, були визначені ризики. Розуміли, що за проукраїнську позицію може «прилетіти». Ще сайту не було, а ризики та кризові плани були прораховані.

«Існує три кола людей, які для тебе є важливими, — розповідає Валерій. — Перше коло: сім'я. Друге коло — друзі та колеги, і третє: просто люди, яким ти хотів би допомогти».

У 2022 році в евакуацію кожен їхав з одним рюкзаком, максимум — з однією валізою. Частково вивезли обладнання редакції. Це допомогло швидко відновити роботу в евакуації.

Мотоцикл із Білої Церкви

Валерій давно мріяв купити мотоцикл. Рік тому ми були на заході у Києві, і він запропонував змотатися до Білої Церкви, подивитися. З'їздили, вибрали, і мотоцикл бусиком поїхав до Слов'янська. Після того, як усі близькі люди були евакуйовані, настала черга мотоцикла. І знову на бусику мотоцикл виїхав зі Слов'янська, щоби повернутися назад уже після Перемоги.

«Так не діставайся ж ти ворогові! Але тут не про те, що має матеріальну цінність. Ніщо не має. Люди, ось люди мають цінність. Решта — наживне», — упевнений Гармаш. 

П'ять порад для редакцій і для бізнесу, адже для Валерія медіа — це і є бізнес

  1. Визначити горизонт планування. У ситуаціях, коли багато незрозумілого, важливо знайти місце, де буде хоч щось ясно. Робота — процес, який ми виконуємо щодня, і важливо розуміти, що робитимемо завтра. А ще краще — через тиждень, місяць чи рік.
  1. Для себе та команди важливо визначити, що робити в принципі. Наприклад, під час евакуації редакції 6262.com.ua команді було оголошено: «Ми їдемо працювати. Ми не біжимо. Ми переміщуємося, аби спокійно виконувати свою роботу». Впевненість співробітників, що буде робота, що вони отримуватимуть зарплату, допомагає тримати стабільний психоемоційний стан.
  1. Потрібно викинути весь непотріб. Непотріб — не речі, а те, що ми прагнули б робити. Треба залишити лише критично важливе. Усі «хотілки» на якийсь час відкласти. Важливо вибрати пріоритетні напрями, і спочатку лише ними займатися. З'явиться ресурс — повернемося до тих напрямків, які відклали.
  1. Поговорити з командою та зрозуміти, в якому стані люди перебувають. Знайти рішення, які підходитимуть індивідуально кожній людині. Для цього необхідно зрозуміти запити. Можливо, необхідно поспілкуватися з психологом. Варто залишатися в групі, у команді: разом легше проживати стрес.
  1. Зробити все можливе для фінансової стабільності. Потрібно визначити три напрямки грошей: «короткі», «середні» та «довгі». «Короткі» — це гроші, які потрібні на сьогодні. Той самий релокейт не можна відкласти: кошти на це потрібні зараз. Перший місяць роботи — це також «короткі» гроші. Три місяці — «середні», рік роботи — уже «довгі» гроші. Хтось має чітко займатись забезпеченням фінансового тилу, аби команда знала, що завтра та післязавтра буде робота, навіть у новому місці, і люди отримуватимуть гроші.

Після Перемоги

Перше, що Валерій зробить після Перемоги — напише довгий пост: як чудово, що закінчилася війна та ми перемогли. Друге — збере всі три кола людей разом, щоби відсвяткувати. І третє — почне впроваджувати план «Що ми робитимемо після Перемоги». Він у Гармаша вже давно є. Створення такого стратегічного плану — це одна з тем, якими Валера займається як експерт у напрямку кризового медіаменеджменту.

Про важливість будь-якого досвіду

Коли журналісти проживали події восьмирічної давності, згадували евакуацію, думали:  навіщо нам потрібен цей досвід? Вважали, що таке нікому не побажаєш, і краще його не мати. Але у 2022 році цей досвід став у пригоді.

«Усе, що відбувається в житті — не просто так. Завдяки тому, що цей досвід у мене є, — наразі маю більше стабільності, аби працювати з більш ніж 50 медіа, сприяти їм у налаштуванні роботи. Фактично це надало мені змогу радити людям, які намагаються писати новини, працювати в медіа. І судячи з того, що я бачу, і тих фідбеків, які одержую, — їм це допомагає. Якщо той досвід мені дістався, я вдячний, що життя дає мені можливість їм поділитися».

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

У разі масових заворушень на вулицях міста ми вас повідомимо

X