Чому нам варто опанувати методи ненасильницького спілкування - Накипело
Події

Чому нам варто опанувати методи ненасильницького спілкування

  • Юлія Гуш
  • 24 Березня
  • 3493

Концепція ненасильницького спілкування була розроблена американським психологом Маршаллом Розенбергом у 60-х роках минулого століття. Нині його методи застосовуються в найрізноманітніших сферах – починаючи з особистого спілкування та закінчуючи врегулюванням суспільних конфліктів.

1

Як виглядає ненасильницьке спілкування?

У межах ННС людина висловлює свою точку зору шанобливим способом. Вона не погрожує, не ображає, не робить психологічної шкоди. Це свідома відмова від насильства. Ненасильницьке спілкування базується на принципах взаємоповаги. У його межах людина висловлює свої почуття та потреби максимально нетоксично.

Що стосується конфліктних ситуацій, то сам Розенберг пропонував змінити звичну стратегію поведінки із реактивної на усвідомлену й співчутливу. У межах ННС людина турбується про себе та свої потреби, а під час діалогів уникає оцінок і критики. Натомість вона звертає увагу на факти, свої почуття та почуття опонента, а також на його потреби.

2

Які є складові ненасильницького спілкування?

Існують чотири складових моделі ненасильницького спілкування: спостереження, почуття, потреби та прохання. Так, спочатку людина висловлює свої спостереження, не вдаючись ані до оцінок, ані до осуду. Вона просто вказує, що вона бачить в тій чи іншій ситуації. Потім вона описує свої почуття, пов’язані з певною дією: вона засмучена, налякана, весела, здивована чи роздратована. І нарешті вона говорить про те, як її потреби пов'язані з почуттями. А вже потім висловлює певне прохання.

Наприклад: «Я останнім помічаю, що ти все частіше підвищуєш голос під час розмов зі мною. Мені це дуже неприємно. Хотілося б вести діалог в більш спокійному та продуктивному руслі. Ти міг би розмовляти зі мною спокійніше?».

3

Як правильно спостерігати?

Перша складова ННС полягає в тому, що людина відділяє спостереження від оцінювання. Вона просто відстежує все побачене, почуте чи помічене. При цьому людина не домішує до власних спостережень ніяких оцінок. Це дозволяє їй чітко й чесно висловити себе перед іншими людьми. У протилежному випадку зменшується ймовірність того, що оточення уловить сенс висловлювання. Замість цього вони можуть чути критику та навіть чинити опір будь-яким проханням та висловлюванням. ННС не вимагає абсолютної об'єктивності та повної відмови від оцінювання. Але наголошує на необхідності відділити спостереження від своїх оцінок.

4

Чому важливо виражати почуття?

Другий компонент ННС – це вираження почуттів, що дозволяє людині встановлювати контакт зі своїми співрозмовниками. Це може допомогти в залагодженні конфліктів. У ННС проводиться відмінність, з одного боку, між справжніми почуттями, а з іншого – словами й висловлюваннями, в яких описуються думки, оцінки та інтерпретації.

5

Як формулювати прохання?

Люди часто не розуміють, про що саме їх просять. Крім того, негативне формулювання може провокувати опір з боку співрозмовників. Розенберг радить формулювати прохання за допомогою стверджувальних висловлювань. Вони мають бути ясними та конкретними. Вони повинні описувати конкретні дії та демонструвати справжні бажання. А от розпливчасті висловлювання сприяють плутанині.

6

Де ми можемо застосувати навички ННС?

Сфера застосування навичок ННС доволі широка. Вони знадобляться в особистих стосунках, в родині, в установах і організаціях, в терапії та консультуванні, в дипломатичних і ділових переговорах, в будь-яких суперечках і конфліктах. Ненасильницьке спілкування базується на навичках, які можна у собі розвинути.

7

Що нам дає ННС?

ННС допомагає людині налагодити контакт як з іншими людьми, так і з самою собою. Причому використовується той спосіб, який допомагає розвинути її природну здатність до співпереживання. Це дозволяє людині по-іншому самовиражатися і слухали інших, зосередивши свою свідомість на чотирьох областях: що вона спостерігає, що відчуває, чого потребує і про що просить інших. ННС сприяє глибшому слуханню, повазі та емпатії. Воно робить людину більш альтруїстичною.

8

Що блокує співпереживання?

Деякі способи спілкування відчужують людину від природного стану співпереживання. За словами Розенберга, це моралістичні судження, порівняння та заперечення відповідальності. Також він наголошував, що манера висловлювати свої бажання у формі вимог та мислення у форматі «хто на що заслуговує» також блокують  співпереживання.

9

Що робити, коли під час спілкування захопили емоції?

Перше, що варто робити в такій ситуації – це зробити крок назад та заспокоїтись. Це дозволить не тільки стримати негативну реакцію, а й уникнути ситуації, коли під впливом емоцій буде зроблено чи сказано те, про що потім доведеться шкодувати. Адже негативні емоційні реакції не розв’яжуть проблему, а скоріш зроблять її складнішою. А з «холодним» розумом буде можливість обдумати ситуацію перед тим, як діяти.

Іншими важливими аспектами ННС є критичне мислення, відмова від упереджень і негативної оцінки. Під час спілкування людина ніби виступає у ролі спостерігача щодо ситуації. Таким чином вона може об’єктивно оцінити те, що відбувається. А також побачити об'єктивні факти, а не свої інтерпретації або судження.

10

Що допоможе зрозуміти інших людей?

Тут на допомогу може прийти емпатія та активне слухання. Важливо у першу чергу дати людині можливість висловитися. Варто перефразовувати слова співрозмовника, щоб зрозуміти його почуття та потреби. Так можна буде чітко сформулювати своє розуміння позиції співрозмовника й отримати певне підтвердження з його боку. Якщо цього розуміння немає, можна задати додаткові питання. Коли співрозмовник почуватиме себе почутим, тоді  він буде готовий вислухати «нашу правду» і визнати наші почуття і потреби.

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

У разі масових заворушень на вулицях міста ми вас повідомимо

X