Більше чверті «джинси» в харківських медіа на цьому тижні було на користь Ігоря Терехова - Накипело
Події

Більше чверті «джинси» в харківських медіа на цьому тижні було на користь Ігоря Терехова

З 30 серпня по 3 вересня аналітики проєкту INFOCRIME Kharkiv перевірили 1506 матеріалів ЗМІ Харкова, а також дописи харківських політиків у соцмережах і зафіксували 51 публікацію з маніпуляціями.

37 публікацій цього тижня виявились «джинсою» на користь політиків чи бізнесу. 27,8% всіх «джинсових» матеріалів у ЗМІ на цьому тижні моніторингу вийшли на користь виконуючого обов’язки мера Харкова Ігоря Терехова. Так в одному випуску новин вийшли одразу три відеосюжети: про надбавки для педагогів від міста, відкриття нового парку і зустрічі Терехова з містянами. Ці сюжети є компліментарними щодо тимчасового очільника міста і висвітлюють його діяльність виключно в позитивному ключі.

Частою темою піара для Терехова стали на цьому тижні школи і питання освіти. Одразу чотири схожих новини про «рекордну кількість відремонтованих шкіл» вийшли з однаковими цитатами Терехова про його ініціативу дати вчителям Харкова надбавки до зарплатні.

Окрім надбавок Терехов також піарився на відкритті двох відреконструйованих спортивних стадіонів у школах міста. В обох новинах цитувався т.в.о. міського голови, а також згадувалось, наскільки змінились школи за останні роки.

«Джинсував» Терехов і на питанні міського карнавалу «Місто знань», в якому брали участь учні шкіл і студенти міських ВНЗ. Близько третини матеріалу займає цитата Терехова, в якій він розповідає, наскільки радісним буде свято і як воно відрізнятиметься від традиційних лінійок.

Нардеп Сергій Шахов від партії «Наш край» був героєм одразу трьох «джинсових» новин. В тексті «Из-за неготовности к пандемии «дистанционка» в школах начнется уже через несколько недель — «Наш край» Шахов активно критикує владу і прогнозує, що школи в Україні невдовзі перейдуть на дистанційну форму навчання. Це станеться через нібито провалену вакцинацію вчителів. В статті не наведено інших доказів цьому твердженню, окрім слів Шахова і Світлани Федорової, директорки КНП «Миколаївський обласний центр лікування інфекційних захворювань», яка представляє  «Наш край» в Миколаївській облраді.

На цитаті Шахова з цієї статті побудована і інша, «Наш край» вимагає від уряду забезпечити належну роботу шкіл в очному режимі», в якій нардеп знову критикує Кабмін, але вже за недостатню підготовку шкіл до нового навчального року.

Окрім цього, Шахов з’явився ще в одній «джинсовій» новині — «Значна частина українських шкіл не має коштів на протипожежну безпеку, тож отримує штрафи — «Наш край», в якому знову критикував дії уряду.

Відзначився цей тиждень і «чорним піаром» проти нардепки і потенційної кандидатки на посаду міського голови Харкова, Юлії Світличної. В статті, [a]політолог Кирило Сазонов заявляє, про те, що Світлична намагається домовитись з Зеленським про підтримку на виборах, але президент на це начебто не піде, через те, що Світлична — «соратница Порошенко, она – близкая партнерша Райнина, который сейчас с Медведчуком, она была некомпетентным губернатором, которого Зеленский личным решением отправил в отставку».

Але при цьому Сазонов не згадує, що Світлична — не єдина очільниця Харківської обладміністрації, яку президент звільнив власним указом. Зеленський також звільняв і наступника Світличної Олексія Кучера і його наступницю Айну Тимчук, а попередній президент Петро Порошенко так сам звільняв попередників Світличної. Це має ознаки маніпуляції, відомої як напівправда, коли автори подають лише частину інформації з метою вплинути на точку зору аудиторії

Бізнесмен Олександр Ярославський став героєм одразу чотирьох схожих новин у різних виданнях. Всі вони або прямо копіюють, або переписують текст прес-релізу клубу «Металіст», згадують про «відродження» клубу і підкреслюють, що Ярославський особисто профінансував ремонтні роботи камери-павука.

Новина «Правильная локация как гарантия успеха: какое место выбрать для мойки «под ключ»» виглядає як добірка порад для людини, яка хоче інвестувати в автомийку, але по факту є рекламою компанії, яка пропонує послуги з створення автомийок під ключ.

Провайдер мобільного інтернету «Київстар» пропіарився на цьому тижні моніторингу статтею «Киевстар во втором квартале 2021 года ускорил развитие 4G и предложил больше цифровых сервисов». В ній активно розхвалюються досягнення «Київстару» і те, як збільшились доходи компанії, а інші провайдери мобільного зв’язку не згадуються.

Під поради експертів з меблювання квартири маскується і «джинса» магазину меблів «Дубок». Після порад в статті описуються переваги купівлі меблів саме в цій компанії і надаються адреси магазинів.

Ще одним типом маніпуляцій на цьому тижні виявилось неналежне маркування рекламних матеріалів. Компанії Carlsberg UkraineAcer, торгівельний центр "Французький бульвар", партія «Наш край», сервіс мікрокредитів My Credi фігурували у рекламних матеріалах маркованих як PR, «новини компаній», «політичні новини». Це ускладнює для читачів відділення рекламних матеріалів від редакційних і може порушувати норми закону України «Про рекламу», згідно із статтею 9 якого реклама має виходити під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами».

Автор: Віктор Пічугін

*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Status Quo, «ВГороде», «057.ua», «Вечерний Харьков», «Об`єктив», «АТН» «Город Х», «Мой Харьков», NewsroomKharkiv.Today), усі матеріали чотирьох телеканалів – «7 канал» (програма «Харьковские известия»), Simon«АТН»UA.Харків, а також сторінки в Фейсбуці нардепа Олександра Фельдмана,        нардепки Юлії Світличної, депутата міськради Андрія Лесика, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Михайла Добкіна, секретаря міськради і потенційного кандидата в мери Харкова Ігоря Терехова, депутата міськради Анатолія Родзинського, екс-нардепа і потенційного кандидата в мери Харкова Євгенія Мураєва, депутата міськради Дмитра Булаха, бізнесмена, блогера і екс-кандидата в мери Юрія Сапронова. Період моніторингу – з 30 серпня по 3 вересня 2021 року.

Читайте більше новин про маніпуляції, фейки і «джинсу» в харківському медіапросторі на нашій сторінці у Facebook:


“Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

У разі масових заворушень на вулицях міста ми вас повідомимо

X