Про що пишуть харківські журналісти? На жаль, про щоденні «прильоти» - Накипіло
Події

Про що пишуть харківські журналісти? На жаль, про щоденні «прильоти»

  • Олена Лептуга
  • 9 Вересня 2022

Журналісти часто запитують в інтервʼюєрів, що змінилося після 24 лютого. Моніторинг* наповнення пʼяти інформаційних сайтів Харкова з найбільшим рейтингом відповідає на це запитання. Близько 60% новин зараз присвячені війні (236 з 523) і її наслідкам (74 з 523). Ще 8% — колаборантам. 


Війна, до якої втратили інтерес

У 2019 році результати моніторингу ІМІ були кардинально іншими: тоді лише 19 з 722 матеріалів стосувалися російсько-української війни, тобто 2,6%. Більш ніж половина текстів були зведення з лінії розмежування та повідомлення про смерті українських бійців. Натомість жодне видання не пропонувало новини з непідконтрольних Україні районів та з урегулювання війни.

З березня 2020 року топовою стала тема коронавірусу, начебто зовсім стало не до війни.  Пандемія COVID-19 і позачергові вибори мера Харкова не зникали з новинної стрічки місцевих медіа й у 2021 році. Не було й маніпуляцій та фейків чи матеріалів з ознаками замовності, що стосувалися військових дій на Донбасі. Ця тема на той період, знову ж таки, не були топовою для місцевих медіа. 

Змінилося ще дещо — кількість новин аналізованих медіа. Звичайно, список видань змінювався, проте очевидно, що через різні причини, передусім безпекові (щоденні обстріли Харківської області) й фінансові (втрата рекламного ринку), у серпні 2022 року сумарно вийшло менше новин, ніж у попередній аналогічний період: 523 замість 720 відповідно. Нещодавнє опитування ІМІ свідчить, що за пів року війни фінансове положення 74% українських журналістів погіршилося. Частина журналістів втратила роботу, частина сталт працювати менше. 86% переконані, що у 2023-му грошей буде ще менше. 

image4

Війна, що змусила говорити про себе щодня

В інтервʼю ІМІ харківська репортерка Марія Малєвська зазначила: «Як би цинічно це не звучало, зараз, після 24 лютого, великої [журналістської] майстерності не треба. Ти приїжджаєш, бачиш обстріл. У тебе картинка перед очима, вона, на жаль, яскрава. У тебе на одній локації одразу і постраждалі, і бійці, і правоохоронці, і свідки». І справді, тема війни є наразі превалюючою в кожному з аналізованих місцевих медіа. Найбільше про неї писали медіагрупа «Обʼєктив» (51 матеріал з 72, або 71% від загальної кількості новин ) і 057.ua (23 з 49, або 47%). Водночас ці редакції мають і найменшу кількість новин. Для порівняння, на SQ загалом вийшло 144 тексти. 

Повідомлення про обстріли Харківської області очікувано превалюють. Це й не дивно, адже «Харків увійшов до переліку регіонів із найбільшою кількістю постраждалих через війну працівників» (Kharkiv.Today). Вони щедро ілюструються фото й відео з місць «прильотів», як от у матеріалі SQ чи 057.ua. Журналісти послуговуються, в основному, світлинами пресслужб правоохоронців та ЗСУ. На авторський фото й відеоконтент орієнтуються Kharkiv.Today і медіагрупа «Обʼєктив». Періодично трапляються й випадкові ілюстрації:

image1
Скриншот новини з сайту newsroom.kh.ua

Медійники не обмежувалися повідомленнями про Харківщину. Є й статті з Криму («В окупованому Криму паніка: горять склади з боєприпасами та злітна смуга у аеродрому “Саки”, — ВІДЕО», 057.ua) та інших регіонів України («На Чернігівщині жінка підірвалася на розтяжці», newsroom.kh.ua).

Про відновлення водопостачання, електрики, інфраструктури опубліковано 14% матеріалів. Якщо до війни матеріали про роботу харківських комунальних підприємств сприймалися як піар мера Ігоря Терехова, то зараз вони збирають перегляди й лайки у соцмережах, бо «загоєні рани» міста надихають.

image3
Скриншот новини з сайту Kharkiv.Today

Прибирання під обстрілами: історія харківських комунальниківОбʼєктив»)

image2
Скриншот новини з сайту SQ

Надихають й історії волонтерів. «Володимир Яковенко понад 15 років працював ветеринаром, але війна змусила його вдягнути каску та бронежилет та стати на захист місцевих котів, собак, а згодом — і людей, які опинилися у прифронтовому місті без ліків та необхідних речей» — це матеріал від Kharkiv.Today. Проте ця тема в аналізований період активно не підіймалася — 15 з 523 проаналізованих матеріалів, тобто трохи менш як 3%.

Війна, яка не скасовує життя

Без криміналу й соціалки жодна стрічка топового медіа не обійдеться. Так і в місцевих редакціях. 9% (49 з 523) статей присвячені опису злочинів. До них не входять тексти про колабораціонізм, але від них тригерить не менше: «Харків'янин наживався на мешканцях окупованих територій» (SQ), «18-летнюю украинку в Германии изнасиловали двое иностранцев с украинским гражданством» (newsroom.kh.ua), «За 500 доларів у ЄС через Росію: Харківська СБУ накрила канал нелегальної міграції (фото)» (медіагрупа «Обʼєктив») тощо.

Варто зазначити, що 057.ua відмовився від такого роду контенту, принаймні з 8 по 12 серпня 2022 року не було жодного матеріалу на цю тематику.

11% публікацій (74 з 523) були на соціальні теми, не повʼязані з війною. І справді, коли читає, що «У Харкові на декілька годин змінить маршрут один з трамваїв» (медіагрупа «Обʼєктив»), чи про те, що «П’яти харків’янам присвоєно звання «Почесний громадянин міста Харкова» (057.ua), відчуваєш — життя в місті триває.

Ще більше надихають два матеріали про культуру, хай у привʼязці до війни — «"Харківська ABBA": актори театру музкомедії співають для солдатів ЗСУ» (SQ) та шість про спорт — «Харьковчанка в составе сборной Украины выиграла шахматную Олимпиаду» (newsroom.kh.ua). 

І надихає, що нарешті з топових харківських редакцій зникла політична «джинса». Так, про політику пишуть, але без прихованої реклами. Таких текстів було по чотири в SQ, Kharkiv.Today і newsroom.kh.ua — це 2% від загальної кількості публікацій за цей період.


Попри важку ситуацію харківські журналісти не оминають можливості й поглузувати над окупантами, як от у матеріалі Kharkiv.Today.

image5

*Моніторинг проводився з 8 по 12 серпня 2022 року. Аналідувалися усі новини в новинних стрічках п’яти найпопулярніших харківських ЗМІ: Status Quo, Kharkiv.Today, 057.ua, медіагрупа «Обʼєктив», newsroom.kh.ua. Його мета – проаналізувати тематику новин.

Олена Лептуга, регіональна представниця ІМІ в Харківській області  

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО, щоб бути в курсі свіжих новин

ПІДПИШІТЬСЯ НА TELEGRAM-КАНАЛ НАКИПІЛО

Оперативні та перевірені новини з Харкова